متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

داستان کوتاه ـــ فرق احمق و دیوانه

 

 

اتومبیل مردی در هنگام رانندگی، درست جلوی حیاط یک تیمارستان پنچر شد و راننده مجبور شد همانجا به تعویض لاستیک آن بپردازد.

هنگامی که آن مرد سرگرم این کار بود، ماشین دیگری به سرعت از روی مهره‌های چرخ که در کنار ماشین بودند گذشت و آنها را به درون جوی آب انداخت و آب مهره‌ها را برد. مرد حیران مانده بود که چکار کند. او تصمیم گرفت که ماشینش را همانجا رها کند و برای خرید مهره چرخ برود. در این حین، یکی از دیوانه‌ها که از پشت نرده‌های حیاط تیمارستان، نظاره‌گر این ماجرا بود، او را صدا زد و گفت:

از 3 چرخ دیگر ماشین، از هر کدام یک مهره بازکن و این لاستیک را با 3 مهره ببند و برو تا به تعمیرگاه برسی!

آن مرد اول توجهی به این حرف نکرد، ولی بعد که با خودش فکر کرد، دید راست می گوید و بهتر است همین کار را بکند. پس به راهنمایی او عمل کرد و لاستیک زاپاس را بست. هنگامی که خواست حرکت کند رو به آن دیوانه کرد و گفت: "خیلی فکر جالب و هوشمندانه‌ای داشتی، پس چرا تو را توی تیمارستان انداختنت؟"

دیوانه لبخندی زد و گفت: من اینجام چون دیوانه‌ام، ولی احمق که نیستم!  

 

فیلم های جشنواره ___ پایان نامه

 

شنبه  30/11/89

سینما ایران شیراز_ 30/20

   

پایان نامه ساخته حامد کلاهداری، اثری به شدت ضعیف، شعارزده و بدون تفکرات و شناختن آدمهای قصه اش است. 

 

فیلم سعی کرده نشان دهد نباید اسیر بازی های سیاسی شد. اما متاسفانه خود فیلم اسیر سیاست می شود. موضوع فیلم مشخص نمی شود و حتی در بیان هم به شدت می ماند. 

 

امیدوارم انسانها یاد بگیرند خوب اطرافشان را بشناسند و یا حداقل موضوعی که راجع به آن می خواهند حرف بزنند را خوب فهمیده و درک کنند تا بتوانند واقعیات را نشان مردم دهند.

 

فیلم های جشنواره ___ گلوگاه شیطان

 

شنبه  30/11/89

سینما سعدی شیراز_ 30/18

   

اشاره:  

جنگ تحمیلی است و منطقه ای از ایران باید پس گرفته شود. 

 

اولین کار حمید بهمنی از جهاتی قابل بررسی و تامل است:

* در سینمای جنگ ایران کمتر داستان و روایتی را می توان یافت که بدور از قهرمان پروری بیخود، نداشتن نگاه یک طرفه به جنگ و نشناختن تاکتیک های جنگی اثری واقع گرا دید. اما گلوگاه شیطان به نسبت قابل قبولی توانسته این فاکتورها را رعایت کند و مخاطبش را دست کم نگیرد.

* استفاده کاربردی داستان از کوسه را بسیار می پسندم. البته در جاها و نماهایی ایراد ساختاری دارد. اما خوب و جذاب از کار درآمده.

* صحنه های جنگ پروازی و کوسه، خوب درآمده. اشکال زمانی نمایان می شود که جنگ کوچکی بین قایق ایرانی و هلی کوپتر آمریکایی شکل می گیرد. بهتر بود این اتفاق در حد همان جاسوسی آمریکاییها برای عراقی ها باقی می ماند.

* فیلم از لحاظ فنی و روایتی قابل بحث بوده و اثری است که به مخاطبش احترام می گذارد. یادمان نرود حد سینمای ایران برای ساختن این نوع فیلمها در چه حد است.

*  بازی بازیگران هم به دلیل پراکندگی شخصیت ها چندان قابل بحث نیست و فقط می توان گفت در خدمت فیلم بوده اند.

 

چشمه های آب معدنی باداب سورت

 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

دومین اثر از شگفتیهای طبیعت ایران 

ادامه مطلب ...

فیلم های جشنواره ___ ندارها

 

پنج شنبه  28/11/89

سینما ایران شیراز_ 30/20

   

اشاره: 

داشتن و نداشتن. حق با کیست. خدا به چه کسی می دهد و به چه کسی نمی دهد.

ندارها اثر محمدرضا عرب، فیلمی دارای ریتم و ضرباهنگ مناسب و یکنواخت و دارای فیلمنامه ای متعادل و داستان گو است که ارتباط خوبی با بیننده برقرار می کند.

* این فیلم روایت زندگی اشخاص فقیری است که برای ماندن و کمک به دیگران می خواهند بجنگند، اما با دزدی از افراد پولدار و گناهکار.

آدمهای که ثروت و دارایی خود را از راه حرام بدست آورده اند.  

اما پس از یکی دو کار اول و کمک به نیازمندان ندارها متوجه می شوند افراد دور و برشان انتظارت بیشتر و نیازهای واجبی دارند. پس کار خود را گسترش می دهند.

* فلسفه موجود در در داستان را دوست دارم. اینکه حق با کیست و چه کسی لایق داشتن و یا نداشتن است. و اینکه خدا می تواند یا نمی تواند تشخیص دهد اینکه چه کسی کم و چه کسی بیشتر داشته باشد .

* فیلمنامه فیلم پخته و سنجیده نوشته شده و به دنبال شعارگویی یا جهت گیری و نسخه پیچی خاصی نیست. روایت داستان بسیار ساده و دارای ضرباهنگ یکنواختی است و به مخاطبش برای فکر کردن احترام می گذارد.

* کارگردان هم کارش به نسبت مناسب بوده و طبق روایت داستان، فیلم ساده و در عین حال فضایی جذاب و گیرای برای مخاطبش بوجود می آورد.

* بازی بازیگران هم بسیار خوب از آب در آمده. هانیه توسلی، پژمان بازغی و محسن طنابنده به خوبی از پس نقش اشان برآمده اند.

 

فیلم های جشنواره ___ پاریس تا پاریس

 

پنج شنبه  28/11/89

سینما ایران شیراز_ 30/18

  

از این ضعیفتر هم اثری در دنیا وجود دارد؟ 

واقعن مانده ام با بعضی از این آدمها در سینمای ایران.  

 

البته انتظارش را هم داشتم. مشکل از جای نشات می گیرد که به اثر بسیار ضعیف آقای محمدحسین لطیفی بنام روز سوم جایزه می دهند. 

مطمئنن مشخص شد که چطور بوده و چطور خواهد شد. فیلمی که اسیر پیشبرد تفکرات قشری خاص شود بهتر از این هم در نمی آید. 

واقعن این نوع فیلمهای ضعیف ادای دینی به جانبازان و شهدای ماست! 

حداقل کمی به آنها احترام بگذاریم و برای منافعمان بی احترامی به این عزیزان نکنیم.