متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

13.7 میلیارد سال، سن دقیق جهان

 

 

یکی از نتایجی که از داده های کاوشگر WMAP به دست آمد تعیین سن جهان با دقتی معادل 1 % بود. بنابر نتایج حاصل از اطلاعات این کاوشگر سن جهان 13.7 میلیارد سال است که در تطابق کامل با محاسبات قبلی قرار دارد.

چارلز گودارد یکی از مسوولین این پروژه در کنفرانسی خبری اطلاعات به دست آمده از این کاوشگر را به معدنی از طلای ناب تشبیه کرد. وی افزود این داده ها بسیار با ارزشند چراکه اولا تصویری با جزییات بسیار بالا و سرتاسری از دوران طفولیت کیهان در اختیار دانشمندان قرار می دهد ثانیا با کمک این داده ها به دوره ای از تاریخ جهان دست یافته ایم که ستاره های اولیه جهان به تازگی درخشش خود را آغاز کرده بودند و سوما این طرح محکی مستقل را در اختیار کیهانشناسان قرار داده است تا با کمک آن به بررسی و بازبینی نظریات و فرضیات خود بپردازند . نمونه ای از این آزمونها سن کیهان است که مطابق داده های این طرح معادل 13.7 میلیارد سال (با خطای 1 % ) برآورد شده است. براساس داده های این کاوشگر کماکان نظریه انفجار بزرگ بهترین توصیف از تولد و تحول جهان را در اختیار مردم می گذارد.

با کمک داده های این کاوشگر دانشمندان می توانند نظریات خود در خصوص تحول کیهان در چند ثانیه نخست خلقت را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند، ضمن اینکه می تواند دانشمندان را در توضیح چگونگی شکل گیری ستاره ها در شرایط پس از انفجار بزرگ یاری دهد.

در این تصویر تغییرات دمایی کوچکی ثبت شده است که نشان از تغییرات اندک در چگالی مواد در نواحی مختلف جهان دارد . همین اختلاف چگالی عاملی برای جمع شدن مواد گرد هم و تشکیل ستاره ها و کهکشانهای اولیه بوده است. از سوی دیگر داده های به دست آمده از این کاوشگر نشان از آن دارد که ماده معمولی ( که از اتمهای شناخته شده ساخته شده است) تنها 4 % جرم عالم را تشکیل می دهد و 23 % جرم جهان را نوع نا مشخص از ماده یا ماده تاریک تشکیل داده است و بقیه 73 % جرم عالم را انرژی تاریک تشکیل می دهد ( نیرویی دافعه که به نظر می رسد موجب تعیین شتاب انبساط عالم باشد).
 

نظرات 1 + ارسال نظر
ستاره دوشنبه 20 دی 1389 ساعت 08:14 ق.ظ http://shiny-star.blogsky.com

وای چقدر زیاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد