متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

اعتراض فیلمسازان ایرانی به حکم پناهی و رسول اف

 

 

 

 

جعفر پناهی به 20 سال محرومیت از فیلمسازی، مصاحبه و سفر به خارج از ایران محکوم شده است مجمع فیلمسازان سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، از حکمی که برای جعفر پناهی و محمدرسول اف، دو فیلمساز ایرانی، صادر شده، اظهار “تاثر” و “حیرت” کردند و خواهان صدور حکم برائت برای آنها شدند. در این نامه که به امضای اعضای شورای مرکزی مجمع فیلمسازان سینمای ایران رسیده، آمده است: ” انتشار خبر محکومیت دو تن از کارگردانان سینمای ایران،آقایان جعفر پناهی و محمد رسول اف، در دادگاه بدوی، موجی از بهت و حیرت را در میان اعضای مجمع فیلمسازان سینمای ایران به وجود آورد. حیرت از این بابت است که هر دو سینماگر در سابقه فیلمسازی خود افتخارات بسیاری را برای فرهنگ، هنر و سینمای کشورمان رقم زده‌اند. وجود چنین سابقه‌ای قطعا می‌تواند موجبات رای برائت ایشان را فراهم کند. 

 

” بر اساس رای دادگاه بدوی، جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد، به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه نویسی، سفر به خارج از ایران و گفتگو با رسانه های داخل و خارج ایران محکوم شد. همچنین در حکمی جداگانه، محمدرسول اف، فیلمساز، نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. کیومرث پور احمد، مهدی فخیم زاده، عزیزالله حمید نژاد، سیامک شایقی، علیرضا داوودنژاد و مجید قاری‌زاده از امضاکنندگان نامه اند. امضا کنندگان این نامه نوشته اند که از نزدیک با نوع فعالیت ها و منش فرهنگی این دو فیلمساز آشنا هستند و به نظر آنها احکام صادرشده ناشی از “سوء تفاهم” است.  

 

اعضای شورای مرکزی مجمع فیلمسازان سینمای ایران در این نامه خواهان “برخورد توام با رافت اسلامی” شده و اظهار امیدواری کرده اند که با “درایت” رییس قوه قضاییه و قاضی دادگاه تجدید نظر، برای این دو فیلمساز حکم برائت صادر شود “تا نشاط و سرزندگی دوباره به میان صنف تهیه کننده و کارگردانان ایران برگردد.” تاکنون تعدادی از سینماگران و بازیگران سینمای جهان به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف اعتراض کرده اند. ژیل ژاکوب رئیس جشنواره کن، مارکو مولر رئیس جشنواره ونیز، اولویه اسایاس کارگردان فرانسوی، دیه گو گالان مدیر جشنواره سن سباستین و کوستا گاوراس رئیس سینما تک فرانسه از جمله امضاکنندگان طومار اعتراض به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف بوده اند. کارگردانانی چون لارنس فون تریه برنده نخل طلای کن، برتران تاورنیه، شیرین نشاط و مرجان ساتراپی نیز به حکم صادرشده درباره این دو فیلمساز اعتراض کرده اند. جعفر پناهی شب ۱۰ اسفند سال ۱۳۸۸ همراه با ۱۷ نفر، از جمله همسر و دخترش، در منزل خود در تهران بازداشت شد و نزدیک سه ماه را در زندان اوین گذراند تا با سپردن وثیقه، به طور موقت آزاد شد.  

 

آقای پناهی در سال ۱۹۹۵ از جشنواره سینمایی کن جایزه “دوربین طلایی” را به خاطر فیلم بادکنک سفید برنده شد. فیلم دایره به کارگردانی جعفر پناهی در چندین جشنواره مورد تحسین قرار گرفت، از جمله به جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز دست یافت. آقای پناهی در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم آفساید از جشنواره سینمایی برلین جایزه “خرس نقره‌ای” را برای بهترین کارگردانی دریافت کرد.  

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
آغازی دیگر شنبه 11 دی 1389 ساعت 12:05 ق.ظ http://start2.blogsky.com

خدا کنه فایده ای داشته باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد