متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

معرفی کتاب ـ " گلشن مراد "

 

 

 

 

قیمت پشت جلد: 6900
شمارگان: 2000
تعداد صفحه: 911
زبان کتاب: فارسی

 

 

«گلشن مراد»، تالیف «ابوالحسن خان غفّاری کاشانی»، مشهور به «غفاری مستوفی»، نقاش و مورخ عصر زندیه است. ابوالحسن خان پسر میرزا معزّالدّین محمد و از منشیان دربار کریم خان بوده است. 

وی کتاب گلشن مراد را در سال 1194 هجری قمری در تاریخ سلسله ی زندیه از زمان کریم خان تا مرگ جعفر خان زند (1203 هـ.ق.) آغاز کرده ولی پس از مرگ کریم خان، به دلیل اغتشاشات داخلی خاندان زند از ادامه ی کار سر باز زده است، تا این که در 1198 هجری، بار دیگر به تشویق علی مرادخان زند کار خود را دنبال کرده و سرانجام آن را با نام گلشن مراد و به نام علی مراد خان به پایاه برده است. 

این کتاب از جمله منابع و مآخذ مهم تاریخی مربوط به روزگار کریم خان زند و جانشینان اوست. مولف در اثر خود به ذکر وقایع و اخبار سال های 1167 تا 1203 هجری قمری پرداخته است. وی در قسمت مقدمه، شرح مختصری درباره ی جانشینان نادر و سرکشی های آنان به میان آورده، سپس به وقایع دوران کریم خان و مرگ و آشوب های پس از مرگش پرداخته است. همچنین او زندگانی علما و بزرگان و ادبای آن عصر را بیان کرده است. او با ذکر وقایعی که از نزدیک بسیاری از آن ها را به چشم دیده، و یا از افراد موَثق شنیده بر اهمیت کتاب خود افزوده است. 

ابوالحسن خان بر آن بوده است که کتاب خود را در یک مقدمه و سه مقاله به رشته ی تحریر درآورد، اما چون اجل مهلتش نداد و درگذشت، از این رو پسرش «میرزا محمد غفاری» به یاری «محمد علی خان شیرازی» آن را دنبال و تکمیل کرد و در شعبان 1210 قمری آن را به انجام رساند. به همین دلیل گلشن مراد وقایع خاندان زند را تا 1210 در بردارد و ذیلی که میرزا باقر بر آن افزوده مفصل ترین نوشته ی موجود در احوال جانشینان کریم خان است. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد