متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

فیلم "مرهم"

  

 

 

اشاره:

داستان دختری که اجتماع مردابی برایش می سازد که تا غرق شدن پیش می رود...

درباره:

فیلم مرهم به کارگردانی علیرضا داودنژاد اثری قابل تحسین، با جسارت و سرشار از دغدغه های انسانی متفکر و بدون نگاه اغراق آمیز و یک جانبه به مسائل اجتماعی است.

داودنژاد توانسته فیلمی بسازد که در این چندساله هیچکس در این جایگاه ، نه جرات پرداخت به آن را داشته و نه شاید برای سینماگران این روزهای ما اهمیتی نداشته.

داستان دختری که برای رهایی و تخلیه روح سرگردان جوانیش، که با رفتار و کارهای نسنجیده خانواده همراه می شود، به سراب هایی سوق داده می شود که این روزها بسیاری از جوانان ما را در خود بلعیده است.

دنیایی که داودنژاد برای دختر قصه اش می سازد بسیار واقعی و آیینه روبروی اجتماع امروزی ماست. خارج از هرگونه سیاه نمایی و سر خود را زیر برف کردن.

صراحت در به تصویر کشیدن انسانهایی که فقط از نظر ظاهری به انسان شبیه اند و در پس نقاب های امروزی شان و مدرنیته گری اسمی، سم های مهلکی هستند که نه به خود و نه به انسانهای دیگر و نه به جامعه رحمی دارند.

مرهم به خوبی توانسته فارغ از روایت بجا و سرشار از تفکر شخصیت دختر داستانش، آدم های دیگر قصه اش را هم به خوبی و سنجیده به تصویر بکشد. و با تیز هوشی و تلفیق زیبای داستان و تصویر فیلم را از مستند گونه نجات دهد و قابلیت های سینمایی و درام بسازد.

نماها، حرکت دوربین، موسیقی، میزانسن و دکوپاژ بسیار عالی در کنار این قصه گیرا و رئال امروزی اثری قابل تحسین و مستقل را برای مخاطب به ارمغان می آورد که در این روزهای به شدت نفس گیر سینمایی ایران، مرهمی برای تنفس انسانهایی است که از سینما، تفکر و زیبایی کلام می خواهند.

بازی احترام السادات حبیبیان و رضا داود نژاد خوب در آمده. اما طناز طباطبائی نتوانسته از فرصت طلائی پیش رویش استفاده لازم را ببرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد