متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

معرفی 10 فیلم بزرگ جشنواره فجر با حاشیه های هر یک

 

 

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی کار خود را آغاز کرده که از میان فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره 33 فیلم به بخش مسابقه راه یافتند که مهم ترین آن‌ها فیلم‌های راه آبی ابریشم، جرم، سیزده 59، آسمان محبوب، آقا یوسف، جدایی نادر از سیمین، 33 روز، یه حبه قند، خیابان‌های آرام، فرزند صبح، اخراجی‌ها 3، مصائب چارلی، ارتباط خانوادگی، آلزایمر، ورود آقایان ممنوع و آسمان هشتم است. امسال پیش بینی می‌شود که فیلم‌های خوب و غیر منتظره ای را از سینمای ایران ببینیم. از میان فیلم‌های مطرحی که در جشنواره حضور دارند در این بخش به معرفی 10 فیلم سینمایی به همراه حواشی تولید آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

    

 

آسمان محبوب  

 

کارگردان: داریوش مهرجویی 

نقش آفرینان: لیلا حاتمی، علی مصفا، مانی حقیقی، فریده سپاه منصور، قربان نجفی، سید امیر سیدی، محمد باقر صفانور، مبینا کریمی ‌و حسین مشتاقی  

چکیده ای از فیلم: دکتر جوان و مطرحی به نام شایان در اوج موفقیت کاری و اجتماعی اش متوجه می‌شود که بیماری درمان ناپذیری دارد به همین دلیل از کار و زندگی روزمره کناره می‌گیرد و در گریزی از شهر و کارش، سر از روستایی در می‌آورد که در آن جا وقایع غیر مترقبه ای برای او رقم می‌خورد.

حاشیه‌ها:

* علی مصفا و لیلا حاتمی ‌زوج هنرمند سینمای ایران در این فیلم نیز برای چندمین بار با یکدیگر هم بازی شدند.

* «مانی حقیقی» کارگردان سینما بعد از بازی در فیلم «درباره الی» برای دومین بار مقابل دوربین رفت تا باری دیگر بازیگری را در نقش یک روستایی تجربه کند.

* فیلم با فرمت ویدئو فیلم برداری و برای حضور در جشنواره تبدیل به فرمت 35 میلی متری شد.

* آسمان محبوب داستانی به اصطلاح معناگرا و تا حدی سورئال را با اجرا و پرداختی رئالیستی بازگو می‌کند و سیر تحول معنوی آدمی ‌را نشان می‌دهد.

* مهرجویی پس از مدت‌ها به فضای روستایی و ناکجا آبادی «گاو» بازگشته و بخش اصلی داستان در محیط روستایی می‌گذرد.

* برای انتخاب روستایی مطابق با سلیقه زیباشناسی مهرجویی جست و جوی طولانی انجام شد ولی در نهایت تصمیم گرفتند فضای مطلوب را به شکل دکور بازسازی کنند.

* فیلم در منطقه‌های مشهد اردهال، ابیانه، نراق و دلیجان فیلم برداری شده است

* دو بازیگر این فیلم قربان نجفی و فریده سپاه منصور در فیلم طهران، تهران مهرجویی حضور داشتند

 

 

راه آبی ابریشم

نویسنده و کارگردان:  محمد بزرگ نیا 

نقش آفرینان: عزت ا... انتظامی، رضا کیانیان، بهرام رادان، داریوش ارجمند، پگاه آهنگرانی، پیام دهکردی، مهدی میامی ‌و حسن محسنی 

چکیده ای از فیلم: یک ناخدای ایرانی تصمیم می‌گیرد برای نخستین بار مال التجاره با ارزشی را با عبور از اقیانوس هند به چین برساند و در این سفر که از خلیج فارس آغاز می‌شود، اتفاق‌های مختلفی رخ می‌دهد. 

حاشیه‌ها:

* فیلم برداری فیلم آبان ماه 1387 آغاز شد و در کشورهای مختلف هم چون چین و تایلند مقابل دوربین رفت.

* صداگذاری فیلم توسط «سون چانگ» و موسیقی توسط «پانک چان کونگ وینگ» در کشور هنگ کنگ انجام شد.

* به گفته تهیه کننده، امور لابراتوار این پروژه در استودیو «تکنوکالر» تایلند انجام شد.

* در فیلم حضور چندین هزار ساله ایران در خلیج فارس، تاریخ دریانوردی و حضور ایرانیان در دادوستدهایی که در آن مقطع تاریخی انجام شده به تصویر کشیده شده است.

* بهرام رادان، برای بازی در نقش «شازان ابن یوسف» وزن خود را چندین کیلو اضافه کرد.

 

 

 

جدایی نادر از سیمین

 

نویسنده و کارگردان: اصغر فرهادی 

نقش آفرینان: لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی اصغر شهبازی، شیرین یزدان بخش و مریلا زارعی 

چکیده ای از فیلم: در اثنای روزهایی که نادر و سیمین در رفت و آمد به دادگاه خانواده برای جدایی هستند، نادر درگیر اتفاقی پیش بینی نشده می‌شود که رابطه  با سیمین و دخترش ترمه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حاشیه‌ها:

* حساسیت‌ها درباره نحوه انتخاب و ترکیب بازیگران، حرف‌های درگوشی و شکل گیری شایعه‌های درباره موضوع و قصه فیلم، حکایت از اهمیت آن حتی نزد اهل سینما دارد.

 * همراهان فرهادی در دو فیلم قبلی اش، اغلب در این فیلم هم در کنارش حضور دارند مانند پیمان معادی، شهاب حسینی و مریلا زارعی که متناسب با نقش‌ها انتخاب شده اند.

* فرهادی هم چون سابق، با کم ترین حاشیه و اتفاق، در بی خبری محض فیلمش را جلوی دوربین برد

* اظهارنظر فرهادی در جشن خانه سینما باعث شد تا فیلم برداری «جدایی نادر از سیمین» در میانه راه به دستور معاونت سینمایی متوقف شود که این اتفاق در سینمای ایران بی نظیر و عجیب بود و بعد از رفع مشکل، فیلم برداری از سر گرفته شد.

* سارینا فرهادی دختر اصغر فرهادی در فیلم پدرش بازی می‌کند.

* جدایی نادر از سیمین به بخش رقابتی جشنواره معتبر فیلم برلین راه یافت.

* پیمان معادی و لیلا حاتمی ‌ایفاگر نقش‌های اصلی نادر و سیمین هستند و شهاب حسینی و ساره بیات نقش زوج بعدی را بر عهده دارند.

 

 

گزارش یک جشن  

 

نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا 

نقش آفرینان: رضا کیانیان، رویا تیموریان، مریلا زارعی، طناز طباطبایی، بهروز شعیبی، اصغر نقی زاده، شبنم مقدمی، سیامک صفری، سیامک احصایی، هدی ناصح، زهیر یاری و داریوش ارجمند. 

چکیده ای از فیلم: «گزارش یک جشن» از مسائل ملتهب جامعه سخن می‌گوید و به موضوع «جوانان» به عنوان یکی از مسائل مهم امروز جامعه می‌پردازد.

حاشیه‌ها:

* فیلم با نام «بانوی شهر ما» کلید خورد که به «گزارش یک جشن» تغییر نام داد.

* این فیلم پیش تولید طولانی، خبرساز و پر حاشیه داشت و افراد زیادی هم چون تورج اصلانی، گوهر خیراندیش و مصطفی زمانی به این پروژه پیوستند و سپس همکاری شان ادامه نیافت.

* «گزارش یک جشن» فیلمی ‌جسورانه با موضوعی تازه درسینمای حاتمی‌کیا است.

* ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل حساسیت‌های خاص خود بارها فیلم نامه را بازنویسی کرد.

 

 

 

سیزده 59

 

نویسنده و کارگردان: سامان سالور 

نقش آفرینان: پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، صابر ابر، حسین سلیمانی، جمشید مشایخی، شاهرخ فروتنیان، علیرضا اوسیوند، مهران احمدی، افسانه چهره آزاد و سعید ابراهیمی‌فر 

چکیده ای از فیلم: یک فرمانده جنگ تحمیلی بر اثر یک ترکش که به او اصابت می‌کند به کما می‌رود و بعد از 20 سال از کما بیرون می‌آید.

حاشیه‌ها:

* فیلم برداری چهارمین ساخته سینمایی «سامان سالور» در شرایطی به پایان رسید که هیچ یک از 3 فیلم قبلی او اکران نشده است.

* «سیزده 59» تجربه جدیدی برای سالور است و با آثار قبلی او تفاوت دارد.

* پیش از آغاز فیلم برداری گروه به مدت دو ماه دورخوانی و تمرین داشتند.

* «سیزده 59» فیلم پر بازیگری است و به همین دلیل هزینه‌های تولیدی آن بالا بود.

* «سعید ابراهیمی‌فر» در این فیلم نقش کارگردانی را بازی می‌کند که سال‌هاست نتوانسته فیلمی ‌بسازد.

* مهران احمدی پس از حضور موفق در فیلم «هیچ» یکی از بازیگران اصلی «سیزده 59» است.

* سکانس‌های جنگی با نگاه متفاوت و شیوه خاصی طراحی و اجرا شده است.

 

 

جرم  

 

نویسنده و کارگردان:مسعود کیمیایی 

نقش آفرینان: پولاد کیمیایی، حامد بهداد، شبنم درویش پور، جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، مسعود رایگان، اکبر معززی، نیکی کریمی، لعیا زنگنه، بهاره رهنما، سیامک انصاری، کیانوش گرامی‌ و جلال پیشواییان 

چکیده ای از فیلم: «جرم» حال و هوای سیاسی و اجتماعی دارد و داستان آن در سال‌های پیش از انقلاب می‌گذرد و درباره مردی است که در موقعیت دشواری قرار گرفته است، اما نمی‌خواهد از عقیده و شیوه زندگی خاص خود عقب نشینی کند و به اصطلاح هم رنگ جماعت شود.

حاشیه‌ها:

* نقش اصلی «جرم» را نیز مانند چند فیلم قبلی کیمیایی پسر کارگردان «پولاد» بر عهده دارد.

* قرار بود «عزت ا... انتظامی» دومین همکاری خود را پس از «حکم» با کیمیایی تجربه کند اما شرایط مهیا نشد و «جمشید مشایخی» جایگزین او شد.

* کیمیایی از پروانه ساختی که برای فیلم «تبعید سایه‌ها» گرفته بود، برای ساخت «جرم» استفاده کرد.

* فیلم «جرم» توسط برترین گویندگان صدای کشورمان با مدیریت «خسرو خسروشاهی» دوبله شد و در آن گویندگانی هم چون منوچهر اسماعیلی، چنگیز جلیلوند، زهره شکوفنده، ناصر مدقال چی، خسرو شمشیرگران، حسین عرفانی، منوچهر والی زاده، مینو غزنوی و ناصر نظامی‌صحبت کردند.

* برای نخستین بار در سینمای ایران از «مسعود کیمیایی» به خاطر چندین دهه فعالیت در سینما تقدیر و سیمرغ بلورین به او اعطا خواهد شد.

 

 

خیابان آرام  

 

کارگردان: کمال تبریزی 

نقش آفرینان: نیکی کریمی، حسن معجونی، لعیا زنگنه، محمد رضا فروتن، رضا داوودنژاد، عیسی یوسفی پور، عباس توفیقی، سوگل قلاتیان و امیر زمستانی 

چکیده ای از فیلم: خبرنگار یک برنامه تلویزیونی متوجه می‌شود که در شهر وقایع عجیبی اتفاق افتاده و درگیر این وقایع می‌شود. 

حاشیه‌ها:

* بهرام عظیمی ‌ساخت بخش‌های پویانمایی این فیلم را بر عهده داشت.

* تولید فیلم جدید تبریزی در شرایطی آغاز شد که خبرها و حاشیه‌های ریز و درشتی درباره آن شنیده می‌شد. او که سابقه کارگردانی فیلم‌های جنجالی و پر حاشیه را دارد، «خیابان‌های آرام» را که دارای سوژه ای جنجالی است، بی سر و صدا در ارمنستان کلید زد تا اطلاعاتی درباره فیلمش به رسانه‌ها ندهد.

* فهرست بازیگران فیلم در چند مرحله تغییر کرد، قرار بود «هدیه تهرانی» نقش اصلی را بازی کند ولی خبر ممنوع الخروج شدن او به دلیل بدهی مالیاتی به سوژه داغ مطبوعات تبدیل شد و سپس «نیکی کریمی» به جای او انتخاب شد. او نقش خبرنگار را بازی می‌کند.

* «رضا عطاران» هم انتخاب نخست تبریزی بود که او به دلیل تداخل کاری و حضور در چند پروژه هم زمان، مجبور شد انصراف دهد، سپس با «بهرام رادان» مذاکره شد که دستمزد بالایی درخواست کرد و به توافق نرسیدند و در نهایت «حسن معجونی» جایگزین شد.

 

 

پایان نامه  

 

کارگردان: حامد کلاهداری 

نقش آفرینان: داریوش ارجمند، محمد رضا شریفی نیا، حامد کمیلی، بهاره افشاری، جمشید‌هاشم پور و کامران تفتی 

چکیده ای از فیلم: «پایان نامه» درباره استاد دانشگاهی است که دارای فعالیت‌های جاسوسی و ارتباط با بیگانه است 4 دانشجو با این استاد پایان نامه دارند که این پایان نامه بهانه ای می‌شود برای ورود این دانشجویان به دنیای پرخطر سیاست.

حاشیه‌ها:

* این فیلم به موضوع جنگ نرم و حوادث بعد از انتخابات می‌پردازد.

* به خاطر موضوع حساس این فیلم برخی از بازیگران که حضورشان در آن قطعی شده بود از بازی انصراف دادند که «لیلا اوتادی» یکی از آن‌هاست که به علت فشارهایی که به او وارد شد اعلام کرد نمی‌تواند در فیلم حضور پیدا کند و یک ماه بعد از این اتفاق در فیلم سینمایی «اخراجی‌ها 3» بازی کرد!

* «امیر آقایی» هم که یکی از بازیگران نقش اصلی این فیلم بود، اعلام کرد چون فیلم نامه اولیه که در اختیارش گذاشته شده بود با فیلم نامه ای که مقابل دوربین رفت خیلی تفاوت داشت از بازی در این فیلم انصراف داده است که «کامران تفتی» جایگزین او شد.

 

 

 

یه حبه قند   

کارگردان:رضا میرکریمی 

نقش آفرینان: رضا کیانیان، پریوش نظریه، نگار جواهریان، اصغر همت، هدایت ‌هاشمی، ریما رامین فر، سعید پورصمیمی ‌و سهیلا رضوی 

چکیده ای از فیلم: سکوت خانه باغ سرسبز و قدیمی، با ورود مهمانانی می‌شکند. چهار دختر این خانه، همراه همسر و فرزندان خود برای عروسی خواهر کوچک ترشان پسندیده به کمک مادر آمده اند. این اقامت برای خواهران و باجناق‌ها شاید دردسر باشد، ولی برای بچه‌ها یک آرزوی بزرگ است.

حاشیه‌ها:

* «محسن شاه ابراهیمی» طراحی و ساخت عمارتی را مطابق با خواسته‌های کارگردان واقع در منطقه شمران بر عهده گرفت و ساخت آن 45 روز طول کشید و همه درها و پنجره‌های این عمارت از یزد آورده شد.

* ترکیب ناهمگون بازیگران یکی از جنبه‌های کنجکاوی برانگیز فیلم میرکریمی ‌است.

* همه شخصیت‌ها در فیلم سهمی ‌یکسان در قصه دارند که این امر بر پیچیدگی ماجرا می‌افزاید.

* «رضا میرکریمی» یکی از کارگردان‌های مطرح است که دو فیلم قبلی او «خیلی دور خیلی نزدیک» و «به همین سادگی» در جشنواره‌های پیشین فیلم فجر جوایز متعددی را از آن خود کرد و به احتمال زیاد فیلم «یه حبه قند» او هم در جشنواره امسال جوایزی را به خود اختصاص خواهد داد.

 

 

 

فرزند صبح  

 

کارگردان: بهروز افخمی 

نقش آفرینان: عبدالرضا اکبری، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی نیا، آتیلا پسیانی، سحر دولتشاهی 

چکیده ای از فیلم: «فرزند صبح» تولد تا هفت سالگی حضرت امام خمینی(ره) و هم چنین بخش‌هایی از 63 سالگی امام(ره) بعد از 15 خرداد را به تصویر می‌کشد. 

حاشیه‌ها:

* ابتدا قرار بود «جمشید‌هاشم پور» نقش امام خمینی(ره) را بازی کند که در تست گریم جواب نداد و در نهایت از میان گزینه‌ها «عبدالرضا اکبری» ایفاگر نقش «امام خمینی(ره)» شد.

* بهروز افخمی‌ کارگردان این فیلم که بعد از ساخت «فرزند صبح» به خارج از کشور سفر کرد و فیلم جدید خود را با حضور بازیگران خارجی ساخت از مراحل تدوین و فنی فیلم ناراضی است و طی نامه ای به معاونت سینمایی تقاضا کرد که نام او را به عنوان کارگردان فیلم «فرزند صبح» حذف کنند.

* «محمد رضا شریفی نیا» ایفاگر نقش سید احمد خمینی(ره) است و «هدیه تهرانی» نقش دایه امام را بازی می‌کند.

منبع : خبرآنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد