متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

روی پرده سینمای جهان__( Dilemma ــ وضعیت دشوار) + عکس

 

 

Dilemma, The (2011) - Movie Poster 

 

 

عوامل فیلم: 

ژانر : بیوگرافی، جنایی، درام

کارگردان : ران هاوارد

نویسنده :Allan Loeb

بازیگران :Vince Vaughn- Kevin James- Jennifer Connelly- Winona Ryder- Channing Tatum

تاریخ اکران : 14 ژانویه 2011

زمان فیلم : 112دقیقه

زبان : English

درجه سنی : PG-13 

 

 

خلاصه داستان :  

مردی کشف می کند که همسر بهترین دوست اش در حال خیانت کردن به او و بر قراری رابطه با دیگران است...  

 

 

درباره فیلم:  

 

ران هاوارد، با آثای قابل توجه، بدون هیچ گونه شک، شبهه یا سوالی در حال حاضر در بین کارگردانان درجه یک دنیا قرار دارد. وقتی فیلمسازی با سابقه ران هاوارد، فیلمی را در زمانی که عموما فیلم های ضعیف و سطح پایین به نمایش در می آیند (ژانویه، فبریه یا آگوست)، بر روی پرده سینماها می آورد، آنجاست که باید از تعجب ابروهایمان را بالا بیاندازیم و در مورد کیفیت فیلم کمی شک کنیم! باید بگویم اگر در مورد فیلم "وضعیت دشوار" و کیفیت آن شک کرده اید، این شک کاملا بجاست. این فیلم درام-کمدی، درامی سست و کمدی ای متوسطی ارائه می کند و این عناصر ناهمخوان را ، مانند آشی چنان با هم مخلوط می کند که قطعا باعث سوء هاضمه بسیاری از بینندگان آن می شود. در بین شلیک های نا موفق و نادر ران هاوارد در دنیای فیلم سازی، این فیلم قطعا یکی از بدترین آن شلیک هاست آنهاست.

قبل از شروع به بیان اشتباهات و نقص های فیلم "وضعیت دشوار" ، باید لحظه ای صبر کنم و پیش از هر گونه انتقاد از عملکرد و بازی ونیس واگن تقدیر و قدردانی کنم که موفق می شود از پس پیچ و خم های داستانی و ریتم ناخوشایند فیلم بر آید. او توانست هر وقت که ران هاوارد از او خواست دیوانه کننده و نا خوشایند باشد، هر وقت از او خواستند آرام بود و در چند صحنه، هر وقت خواستند او صمیمی و مهربان بود، آن هم به شکلی خالصانه و کاملا باور پذیر.  کوین جیمز در صحنه های کمدی و شوخ فیلم به مراتب بهتر از صحنه های جدی بازی کرده ولی در کل قابل قبول ظاهر می شود و نقطه ضعفی وجود ندارد که بتوان او را مقصر اصلی نامید. در مورد جنیفر کانلی هم باید گفت که او در فیلم کار سختی پیش رو نداشته ولی در کل مانند یک ویترین زیبا، عاملی خوش آیند جهت جلب توجه بیشتر تماشاگران فیلم است. وینونا رایدر هم که با فیلم "قوی سیاه" بازگشتی موفق داشت، قسمت ناخوشایند این نمایش را به تصویر می کشد.

رونی والنتین (با بازی ونیس واگن) و نیک برانن (با بازی کوین جیمز)، از زمان کالح تاکنون بهترین دوست و رفیق یکدیگر بوده اند و اکنون شرکای تجاری یکدیگر می باشند. نیک با زنی که سالها عاشقش بود، با نام جنوا(با بازی وینونا رایدر) ازدواج کرده اما رونی هنوز هم در دادن پیشنهاد عروسی به دوست دخترش بت(با بازی جنیفر کانلی) مردد است. تردید رونی در عروسی وقتی بیشتر می شود که او متوجه می شود ازدواج بهترین دوستش آنقدر که او اعتقاد داشته موفق نبوده . وقتی که او متوجه می شود جنوا، همسر بهترین دوستش، با مرد خوش قیافه دیگری رابطه عاشقانه و پنهانی دارد، در موقعیتی سخت قرار می گیرد که آیا باید به دوستش موضوع را بگوید و به غرور و عزت نفس او صدمه وارد کند یا اینکه ساکت بنشیند و تنها امیدوار باشد که این مساله همین یکبار اتفاق افتاده و دیگر تمام می شود. موقعیت زمانی پیچیده تر می شود که بدانیم نیک، در شغل اش، در مقام و وضعیتی بسیار حساس قرار گرفته و اگر او برای از دست ندادن آخرین فرصت اش باید بر روی کار خود به طور کامل تمرکز کند و هر گونه عدم تمرکز باعث از دست رفتن موقعیت می شود.

"وضعیت دشوار" به وفور از صحنه ای خنده داربه شکلی ناگهانی،  به صحنه ای ملودرام و بالعکس می پرد که این قضیه به فیلم لطمات بسیاری وارد کرده است. فیلم های بسیاری ثابت کرده اند که ترکیب یک درام سبک و یک کمدی سیاه می تواند موفق از آب در بیاید ولی ران هاوارد از هیچ یک از ترکیب ها و دستور العملل این فیلم های موفق استفاده نکرده است.  در بهترین حال ممکنه، ترکیب عناصر غیر متجانس فیلم توسط ران هاوارد با یکدیگر بسیار عجیب به نظر می رسند. برای اینکه اوضاع بدتر هم شوند باید بگویم بخش اعظمی از کمدی فیلم به هیچ عنوان خنده دار نیست و بسیاری از نقش های فرعی(مانند نقش کاراگاه خصوصی) کاملا زائد و اضافی هستند. نکته دیکر زمان بسیار طولانی فیلم می باشد که می توان گفت به راحتی بیست دقیقه آن اضافی است و با حذف بیست دقیقه از فیلم و کوتاه کردن آن، شاید اوضاع کمی بهتر می شد.

تنها کلاسیک و نکته قابل توجه فیلم "لحظات مربوط به ونیس واگن" هستند که شاید برای زوج هایی که برای 40 سال است که با یکدیگر ازدواج کرده اند، جالب تر هم باشند. در فیلم کاراکتر رونی شروع به گفتن یک دیالوگ تک نفره طولانی و به نظر بی ربط، درباره تعریف و پاکی واژه  "صداقت" می کند که جزو معدود لحظات با ارزش فیلم قرار می گیرد. این قسمت، به بسیار جسورانه و گزنده می باشد و نشان می دهد که با هوشمندی بیشتر، میتوانستیم با اثری بهتر روبرو باشیم. فیلمنامه هم نوشته آلن لوب می باشد که قبلا از او کار نه چندان تاثیر گذار "وال استریت : پول هرگز نمی خوابد" را هم دیده بودیم. برای من جای تعجب دارد که چرا این فیلمنامه نویس زمان بسیاری را صرف جزئیات و رابطه رونی و نیک با صنایع خودرو سازی کرایسلر کرده است!

یک چیز در مورد فیلم کاملا مشخص است و آن این است که هیچ گونه تردیدی در تصمیم به  اینکه آیا باید 10 دلار بابت دیدن این فیلم خرج کرد یا نه وجود ندارد. بهتر است از خیر دیدن "وضعیت دشوار"  بگذرید و پولتان را برای چیزی خرج کنید که بیشتر لیاقت اش را دارد. باید بگویم در فصل جوایز آخر سال قرار داریم، و بعضی از فیلم های ارزشمند و برندگان احتمالی جوایز و اسکار هنوز در اکران هستند. آیا پیدا کردن چیزی که لیاقت اش برای 10 دلار بیشتر از "وضعیت دشوار"  باشد کار سختی است ؟!

منتقد : جیمز براندینلی

مترجم : مهدی افشارها

تهیه و ترجمه: سایت نقد فارسی  

  

 

The Dilemma (2011) 

 

Dilemma, The (2011) - Movie Poster 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد