متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

تنها دوبار زندگی می کنیم

 

  we only live two times

 

این اثر بهنام بهزادی از آن دسته فیلم هایی است که تا مدت ها ذهن بیننده جستجوگر را درگیر خود می کند. فیلم داستان سیامک انتصاری پور (علیرضا آقاخانی) است که دانشجوی اخراجی رشته پزشکی بوده و سالیان سال است که راننده مینی بوس می باشد. او که از درد کمر رنج می برد به توصیه پزشک از رانندگی منع  می شود، اما به کارش ادامه می دهد و در اثر یک حمله عصبی می میرد. او این بار از قبر بیرون می آید و سعی می کند تا کارهایی را که سالها حسرت انجام ندادن آنها را داشته تا سالروز تولدش که تصمیم دارد در همان روز خودکشی کند به سرانجامی درست برساند. کشتن بانی اخراجش از دانشگاه، ابراز عشق به کسی(منیژه احمدی)  که در دوره دانشجویش دوستش داشته از سری  اعمالی است که تصمیم دارد در این چند روزه انجام دهد. 

 

در این بین سیامک به وسیله کوله پشتی ای  که در ماشینش جا مانده با شهرزاد (نگار جواهریان) آشنا و بر اثر گذشت زمان عاشق او می شود. در آخر هم شاهد پیگیری مکان شهرزاد توسط سیامک هستیم که بخاطرش به لب مرز می رود. 

 

بازی علیرضا آقاخانی بسیار زیبا و جالب از کار درآمده است. حالات و رفتارش و طرز صحبت کردن و اجرای پلانهایش در کنار هم کار جم و جوری را در این فیلم از وی به نمایش گذاشته است. 

 

نگار جواهریان نیز توانسته با خنده های دخترانه اش و مسلط بودن به نقش و فضای فیلم نقش  خوبی از خود بر جای گذارد.  

 

نقش ناصر (رامین راستاد) دوست سیامک هم تاثیر گذار و گیرا از کار درآمده.

 

مکان های انتخاب شده برای تصویر برداری بسیار جا افتاده و  مشخص است که کارگردان کاملا می دانسته چه فضایی را برای فیلمش باید بسازد. 

 

فیلمبرداری بسیار دلنشین بایرام فضلی و ارائه بر روی دست، یکی از بهترین کارهای استادانه اوست، که کمتر نمونه اش را در سینمای ایران شاهد هستیم. 

  

فقر محسوس در نوشتن دیالوگ هایی که چندان تاثیرگذاری را بر فضا و پیشبرد داستان ندارند، یکی از ضعف های  فیلمنامه است. 

 

دکوپاژ و عنوان بندی کارگردان یکی از نقاط مثبت فیلم است. کارگردان کاملا توانسته فضای پیچیده را برای بیننده باز کند. پایانی باز و هم گام با نام فیلم و نیز پر کردن خلا "نبودن ها و پوچی ها و حسرت ها" با جایگزین کردن  موهبت "عشق" ، توانسته  فیلمی بسیار جاندار و صاحب سبک را از بهنام بهزادی بر خاطر سنمای ایران بر جا گذارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد