متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

روی پرده سینمای جهان ( Gulliver's Travels ــ سفر های گالیور)+عکس

 

 

Gulliver's Travels (2010) - Movie Poster

 
 

 

 

عو امل فیلم: 

 

ژانر : کمدی، فانتزی

کارگردان : Rob Letterman

نویسنده : Joe Stillman , Nicholas Stoller

بازیگران : Jack Black _ Jason Segel _ Emily Blunt _ Amanda Peet _ Chris O'Dowd

ناشر: فاکس قرن بیستم

تاریخ اکران : 25Deceber , 2010

زمان فیلم : 93 دقیقه

زبان : انگلیسی

درجه سنی : PG  

 

 

خلاصه داستان :  

"جک بلک"، ستاره فیلم های کونگ فو پاندا و مدرسه راک،  اینبار در نقش لموئل گالیور ظاهر می شود. کارمندی معمولی و نه چندان با ارزش روزنامه ای در نییورک.  وفتی او برای ماموریتی کاری جهت نوشتن درباره مثلث برمودا عازم این این مکان می شود، حوادثی باعث می شود تا از جزیره ای ناشناخته به نام لی لی پوت سر در بیاورد. 

 

 

 

درباره فیلم: 

 

داستان 

دنیای سینمای 3D  و مدرن امروز اینبار به دنبال داستانی قدیمی و کلاسیک رفته، "جک بلک"، ستاره فیلم های کونگ فو پاندا و مدرسه راک،  اینبار در نقش لموئل گالیور ظاهر می شود. کارمندی معمولی و نه چندان با ارزش روزنامه ای در نییورک.  وفتی او برای ماموریتی کاری جهت نوشتن درباره مثلث برمودا عازم این این مکان می شود، حوادثی باعث می شود تا از جزیره ای ناشناخته به نام لی لی پوت سر در بیاورد. در این سرزمین جدید، گالیور موفق می شود تا با استفاده از اندازه بزرگش و  بزرگ نمایی خود با بیان توصیفاتی مانند اینکه برجسته ترین و باهوش ترین انسان سرزمینی بود که از آنجا آمده  و اینکه انسانی است تاریخ ساز و ..  برای خود نزد ساکنین این جزیره اعتباری دست و پا کند و خود را از قالب انسانی نه چندان مهم که قبلا بوده بیرون بکشد. موقعیت گالیور بوسیله همکاری و کمک به دوستان خود در جنگی که آنها با دشمنان قدیمی خود داشتند بیش از پیش برجسته و قابل توجه می شود. اما بر اثر بعضی اشتباهات او، سرزمین لی لی پوت به خطر می افتد و او اکنون باید برای جلوگیری از این خسارت غیر قابل جبران کاری انجام دهد. سرانجام گالیور با فهمیدن این نکته که بزرگ بودن اندازه مهم نیست، بلکه بزرگ بودن درون است که مهم است، می تواند خود را به عنوان غولی حقیقی میان مردمان لیلی پوت مطرح کند.

 


نقد و بررسی 

من نمی دانم شما از چه نسلی هستید ولی در زمان ما(باورم نمیشه که این را می گویم!) خواندن کتاب  سفرهای گالیور نوشته جاناتان سویفت از واجبات زندگی بود.در این کتاب  کشتی  دکتر لموئل گالیور غرق می شود، و او توسط امواج به سوی جزیره ای ناشناخته آورده می شود. او در انجا در اثر خستگی مفرط از حال می رود و به خوابی عمیق فرو میرود و وقتی بدار می شود می بیند توسط مردمان کوچک سرزمین لیلی پوت محاصره و به وسیله طناب بسته شده است. قبل از رفتن شما به دیدن فیلم این را بگویم که تمام مقایسه ها و تمام آنچه را که از کتاب می دانید به کنار بگذارید چون همه آنها در فیلم چیز دیگری هستند! 

بر اساس توضیحاتی که در بالا به آن اشاره کردم،  گالیور این فیلم (با بازی جک بلک) هیچ گونه شباهتی به گالیور کتاب اصلی ندارد. این گالیور یک کارمند معمولی در اتاق نامه ها در روزنامه نیویورک است و آن گالیور کتاب  یک دکتر. گالیور فیلم شخصیتی است سطح پایین که در شغل اش موفق نیست. او هیچ آرزویی در زندگی ندارد و حتی آنقدر خجالتی است که توان نزدیک شدن به سفرنامه نویس جذابی با نام دارسی(با بازی آماندا پیت) را و حتی داشتن زندگی اجتماعی با دیگران را نیز ندارد. بعد از مدتی، گالیور سعی می کند با یک دزدی ادبی ساده موقعیتی برای خود به عنوان یک سفرنامه نویس جور کند و سرانجام میتواند ماموریتی به عنوان سفرنامه نویس در مثلث برمودا برای خود دست و پا کند و از اینجا است که داستان شروع می شود. همان طوری که قبلا هم به آن اشاره کردم به جز اینکه کشتی گالیور در هم شکسته می شود و او به جزیره لی لی پوت می رسد، این فیلم هیچ نکته مشترک دیگری با کتاب ندارد.  این گالیور کشف می کند که حتی در موجوداتی کوچک هم، شخصیتی بزرگ وجود دارد. 

من و فرزندانم طرفداران دو آتیشه "جک بلک" هستیم و برای دیدن او در این فیلم فانتزی لحظه شماری می کردیم.  بچه ها از اینکه دوباره می توانند جک بلک را در فیلمی ببینند بسیار هیجان زده بودند و البته از این می ترسیدند که شاید به علت اینکه مدتی طولانی از آخرین فیلم بلک می گذرد او تاثیر گذاری خوذش را از دست داده باشد. ما فیلم مدرسه راک(فیلم قبلی بلک) را شاید چند ده بار در خانه دیدیم و اگر باز هم قرار بود تلوزیون این فیلم را نشان دهد بدون شک باز هم آن را از ابتدا و در کنار هم می دیدیم. گفته های من نشان می دهد که جک بلک با داشتان امثال ما هیچ وقت نا امید نخواهد شد!. همچنین نشان می دهد شما باید طرفدار جک بلک باشید تا همان حسی را که ما درباره فیلم داشتیم را شما هم داشته باشید و در آخر نشان میدهد که یا باید سنتان بین 7 تا 14 سال باشد یا زنی باشید که هنوز سلیقه بچه ها را دارد تا بتوانید از این فیلم لذت ببرید.  

امیلی برانت در نقش پرنسس ماری مانند همیشه درجه یک و پرنسس وار است، البته فقط در ظاهر و قیافه اش و نه در چیزی دیگر. بازی امیلی در تمام صحنه های فیلم شیرین و کمیک است. ما هم چنین در فیلم آقای جیسون سیگل را در نقش هوراتیو داریمف داریم. او یک زندانی است که به جرم اینکه عاشق پرنسس ماری میباشد در زندان حبس شده! بین جک بلک و آماندا پیت رابطه ای وجود دارد که من به  نظر من کاملا غیر قابل تحمل است. این رابطه برای ما از این جهت خسته کننده است که چرا جک نمی تواند همان بار کمیکی را داشته باشد که "سگل" در فیلم برادران کوئن داشته است. اما در مجموع و با تمام اینها باید بگویم بازی ها در سطح قابل قبولی قرار می گیرند. 

صحنه ها و چشم اندازهای این فیلم تنها محدود می شود به قلعه لیلی پوتی ها، ولی هنوز آنقدر خوب هستند که اگر روزی کشی من هم غرق شد آرزوی رفتن به آنجا را داشته باشم (البته نه به عنوان یک غول!). شما از اینکه می بینید لی لی پوتی ها اینقدر به جک توجه نشان می دهند و دوست دارند کاری کند که جک این پادشاهی کوچولویشان را خانه خودش یداند متعجب می شوید. باید بگویم که مبالغه های گالیور برای من سرگرم کننده و جالب و البته خنده دار بود. مثلا در جایی او مشغول توصیف محله منهتن نیویورک است و خود را به عنوان رئیس و صاحب اختیار منهتن برای لیلی پوتی ها جا میزند و از افتخارات خود داستان سر هم می کند.  

اگر شما جک بلک را دوست دارید،(همان طور که من و فرزندانم دوست داریم) یا اگر شما فرزندی دارید که ممکن است از دیوانه بازی های جک بلک خوشش بیاید، به شما توصیه می کنم این فیلم را ببینید تا اوقات شاد و پرخنده ای را با خانواده خود سپری کنید.

 

منتقد : Priscilla

مترجم : مهدی افشارها  

منبع: نقد فارسی 

 

 

 

 

Gulliver\''s Travels (2010)

 
 
Gulliver\''s Travels (2010) 
 
Gulliver\''s Travels (2010) 
 
Gulliver\''s Travels (2010) 
 
Gulliver\''s Travels (2010) 
 
Gulliver\''s Travels (2010) 
 
Gulliver\'s Travels (2010) 
 
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 01:21 ب.ظ

لطفا دوبله فارسی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد