متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

همه چیز در مورد لپ تاپ (4)

 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

  راهنمای موارد ضروری برای خرید لپ تاپ

 

با توجه به افزایش موارد استفاده از لپ تاپ در دنیا و رقابت شدید بین تولید کنندگان، مصرف کنندگان نوت بوک نیاز به دانستن اطلاعات مناسب قبل و بعد از خرید را ضروری می بینند، چرا که تنوع زیاد این محصولات باعث افزایش قدرت انتخاب شده و بعضا در خرید لپ تاپ مشتری دچار سردرگمی خواهد شد. البته فراگیر شدن خرید لپ تاپ هم اتفاق بدی نیست، به شرطی که برای یک خرید خوب چند نکته را به یاد داشته باشیم.

مهم ترین وجه تمایز لپ تاپ با کامپیوتر های خانگی قابل حمل بودن آن است. یعنی شما دائم می توانید در محل کار، خانه، دانشگاه، سفر و… لپ تاپ را همراه تان داشته باشید.

پس، از همین اول کار وزن لپ تاپ را یکی از مهم ترین معیارهایتان قرار دهید. طوری نشود که بعد از این همه هزینه کردن لپ تاپ تان به خاطر وزن سنگین اش، فقط گوشه خانه جا خوش کند. وزن نوت بوک های موجود در بازار حدود دو کیلوگرم است و بسته به مدل و سایز مانیتور کم و زیاد دارد. این را هم بدانید لپ تاپ های با مانیتور بزرگ، در کنار وزن بیشتر قیمت کمتری هم دارند و معمولاً شارژ باتری زیادی مصرف می کنند.

قبل از خرید حتما بدانید با آن می خواهید چه کارهایی انجام دهید؟ دنبال بازی هستید، با برنامه های مهندسی و طراحی سر و کار دارید یا صرفاً از آفیس و اینترنت و برنامه های معمولی استفاده می کنید. مثلاً اگر دنبال بازی کردن و استفاده از برنامه های گرافیکی هستید، باید دنبال لپ تاپی باشید که کارت گرافیک و رم قوی به اضافه یک صفحه نمایش عریض، با کیفیت بالاداشته باشد.

لپ تاپ ها معمولاً قابلیت ارتقا یافتن ندارند. مگر در مواردی مثل رم و هارد، قطعاتی مثل کارت گرافیک و cpu تا پایان عمر لپ تاپ مهمان شما هستند، پس، از همین اول کار سیستمی بخرید که حداقل تا دو سه سال مشکلی نداشته باشید.

مهم ترین فاکتور در خرید لپ تاپ ریزپردازنده آن است. چون تاثیر مستقیم روی کارایی و سرعت دستگاه شما دارد. رم هم یک حافظه موقت در کامپیوتر است که هر چقدر ظرفیت آن بالاتر باشد، پردازش با سرعت بالاتری انجام می شود. در دنیای رم ها دوران DDR2 ها تمام شده و عصر DDR3 ها آغاز شده، پس هنگام خرید به این مورد توجه کنید تا از بازار روز عقب نیفتید. ظرفیت هارددیسک، عمر باتری، وایرلس و بلوتوث هم سایر مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید.

اگر برای خرید لپ تاپ به فروشگاه های معتبر بروید لیستی از محصولات شرکت های مختلف به شما می دهند که قیمت ها و مشخصات قطعات در آن نوشته شده. لیست ها را بگیرید و با خونسردی تمام قیمت ها را مقایسه کنید. حتی می توانید از سایت های اینترنتی هم برای این کار استفاده کنید. الان سایت هایی وجود دارد که دستگاه های مختلف را به طور جزیی برای شما مقایسه می کنند، قیمت های دقیق و به روز می دهند و در نهایت کالا را با پیک برای شما می فرستند. اگر خیلی حساسیتی روی شکل ظاهری لپ تاپ ندارید و نمی خواهید رنگ آن را با رنگ ماشین تان سِت کنید. خرید از طریق سایت ها هم گزینه بدی نیست.

هنگام خرید روی انتخاب برند زیاد حساسیت به خرج ندهید، بیشتر دنبال گارانتی معتبر باشید. در مورد لپ تاپ، گارانتی اهمیت ویژه ای دارد. این را بعد ها متوجه می شوید؛ وقتی دست به دامن هرکسی می شوید از پس تعمیر دستگاه تان برنمی آید. حتماً از فروشنده بپرسید قطعات اصلی تا چه مدتی گارانتی و خدمات پس از فروش دارند، قطعاتی مثل صفحه نمایش، مادر بُرد، باتری و آداپتور و…

اصطلاحات و نام مدل ها فراوانند. شما فقط نباید با شنیدن نام مدل ها از قیمت ها و معیار های اصلی غافل شوید. به هیچ وجه اسیر تبلیغات دهان پُرکن نشوید. بعضی کلمات هم خیلی کاربرد مهمی هم ندارند اما ممکن است شما را سردرگم کند. مثلاً همین Inspiron و Latitude. موضوع خیلی ساده است. گروه Inspiron برای کاربران خانگی و علاقه مندان موسیقی و مولتی مدیا ساخته می شود؛ افرادی که نیاز به پردازنده های جدید و کارت های گرافیکی قوی دارند. گروه Latitude هم برای کاربران اداری و کسانی که در شرایط سخت مانند محیط کارخانه فعالیت می کنند مناسب است. اگر کسی را که تجربه خرید داشته با خودتان به بازار ببرید قطعاً ضرر نمی کنید.


 



لپ تاپ بخریم یا رایانه خانگىگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 

 

بسیارى از کاربران همواره با این سؤال مواجهند که یک سیستم کامل خانگى خریدارى نمایند یا در فکر خرید یک لپ تاپ (یا نوتبوک) باشند. اما تفاوت، مزایا و معایب خرید یک لپ تاپ نسبت به یک کامپیوتر خانگى (به اصطلاح: Desktop PC) چیست ؟ در مقاله امروز تا حدودى به معایب و مزایاى هر کدام از این دو دستگاه اشاره مى شود :
 

 


لپ تاپ : 


اصلى ترین ویژگى لپ تاپ قابلیت حمل آسان (Portable بودن) است. شما مى توانید همه جا لپتاپ خود را با خود ببرید و از آن استفاده کنید. در واقع تا لپ تاپ نداشته باشید و از آن استفاده نکرده باشید نمى توانید به اهمیت این ویژگى پى ببرید. فرض کنید کامپیوتر خانگى علاوه بر اشغال فضاى زیاد در اتاقى است که مجبورید به خاطر کار با کامپیوتر آنجا باشید و نخواهید توانست کارها را همزمان انجام دهید. اما وقتى لپ تاپ دارید مى توانید همزمان هم تلویزیون تماشا کنید و هم به کار خود با کامپیوتر بپردازید و در عین حال کنار مهمانانتان باشید و هم بر کارهاى کامپیوترى خود نظارت کنید. مى توانید آن را همراه خود به سفر ببرید و در آنجا از کارهایتان عقب نمانید. ویژگى دیگر خاصیت کار کردن بدون نیاز به برق مستقیم مى باشد، لپ تاپ مى تواند بین یک ساعت و نیم تا ۳ ساعت با باطرى کار کند، لذا مى توانید در مکانهایى مانند اتوبوس، اتومبیل یا در قطار و اماکنى که محدودیت دسترسى به برق شهرى دارید استفاده کنید. در واقع لپ تاپ براى کسانى که مدام با کامپیوتر سروکار دارند یک دستگاه ضرورى است کما اینکه داشتن یک سیستم خانگى در منزل یا محل کار در کنار لپ تاپ نیز مى تواند راحتى کارهاى روزمره شما را تکمیل کند. شکیل و زیبا بودن لپ تاپ ها نیز یکى از دلایلى است کاربران بسیار به آن توجه مى کنند و همچنین بسیارى از کاربران براى تظاهر به وضعیت مالى خوب و یا متخصص بودن اقدام به خرید لپ تاپ مى کنند!
 


یکپارچگى : 


یکى دیگر از مزایاى لپ تاپ یکپارچگى امکانات مى باشد. ویژگیهایى مانند بلوتوث، وب کم، مودم اینترنت، کارت شبکه، دى وى دى رایتر، بلندگو و حتى کارت تى وى. قابلیت اتصال وسایل جانبى مانند ماوس و کیبورد خارجى و همچنین دستگاههاى سازگار با USB نیز از دیگر ویژگیهاى اغلب لپ تاپهاى موجود است.
 


ارتقاء : 


با وجودى که در گذشته امکان ارتقاى نوتبوکها بصورت بسیار محدود امکانپذیر بود اما امروز ارتقاى رم و هارد و درایو نوتبوکها به راحتى امکانپذیر است. اما هنوز ارتقاى پردازشگر و کارت گرافیکى به سادگى امکانپذیر نیست و در حد بسیار محدودى وجود دارد. اما این موضوع در مورد پى سى ها بدینصورت مطرح نیست. پى سى ها قابلیت ارتقاى بسیار بهترى دارند.
 

 


معایب لپ تاپ ها :


- کارایى : 


یک لپ تاپ با قیمت حدود یک میلیون تومان در واقع کارایى یک PC با قیمت حدود پانصد هزار تومان را دارد و شما باید به این نکته توجه کنید که آیا حاضرید به ازاى ویژگیهاى لپ تاپ این مقدار هزینه اضافى را بپردازید ؟ لپ تاپ براى کسانى که مدام بازیهاى روز و جدید را خریدارى و استفاده مى کنند مناسب نیست چراکه بازیها، روز به روز به قدرت پردازش و سخت افزارهاى قوى ترى نیاز دارند و ممکن است لپ تاپ شما قابلیت اجراى همه نوع بازى را نداشته باشد (مگر آنکه بیش از ۲میلیون تومان هزینه کنید).ضمن آنکه براى لپ تاپها نمى توانید هاردهاى با سرعت بسیار زیاد (مانند ۷۲۰۰ دور در دقیقه یا بالاتر) خریدارى کنید و اغلب داراى هاردهاى با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه مى باشند لذا ناگزیر سرعتشان مقدارى کمتر است.
 

 
- محدودیتها : 


یکى از محدودیتهاى لپ تاپ وجود یک درایو سى دى یا دى وى دى مى باشد که در مواردى مانند کپى سى دى شما را با مشکل مواجه مى کند (البته مى توان سى دى را وارد هارد کامپیوتر کرد و دوباره رایت کرد اما این روش به زمانى تقریبا دوبرابر بیشتر نسبت به حالت عادى نیازمند است). استفاده از تاچ پد یا همان صفحه لمسى لپ تاپ به راحتى استفاده از ماوس نیست نیاز به تمرین و عادت به آن دارد و در بیشتر موارد مجبورید از ماوس استفاده کنید. کیبورد اغلب لپ تاپ ها ناگزیر کوچک است و کار کردن براى بسیارى از افراد تا حدى مشکل است.
 


- ظرافت و استحکام : 


لپ تاپ ها اغلب بسیار ظریفند و نسبت به ضربه شدید و یا گرد و غبار و رطوبت بسیار حساسند و از آنجایى که خرابى یک بخش از آن، شما را مجبور مى کند لپ تاپ خود را به تعمیرگاه تحویل دهید، پس در واقع با خرابى یک بخش کوچک لپ تاپ، تا مدتى از کار با کامپیوتر خود محروم خواهید شد حال آنکه این موضوع در پى سى ها بدینصورت مطرح نیست. اگر کیبورد کامپیوتر خانگى شما خراب شود مى توانید آن را سریعا عوض کنید و یا موقتا با ماوس کار کنید. یکى دیگر از مشکلات موجود در لپ تاپ ها عمر کم باطرى لپ تاپها است. باطرى لپ تاپ ها از بخشهایى است که چندسالى به درستى کار مى کند و ممکن است پس از ۲ سال کار مجبور شوید آن را تعویض کنید که هزینه اى بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خواهد داشت.
 


نکات مورد توجه در هنگام خرید لپ تاپ: 


در خرید لپ تاپ یکى از اساسى ترین مولفه ها وجود گارانتى مطمئن است. حتما هنگام خرید از ضمانت لپ تاپ و اطمینان از خدمات شرکت گارانتى کننده مطمئن شوید. همچنین به نکاتى مانند طول عمر باطرى نیز توجه کنید و اینکه درصورت نیاز تعویض باطرى یا خرید باطرى یدک امکانپذیر و در دسترس باشد. توجه کنید که حتما بخش صفحه لمسى لپ تاپ شما امکان اسکرول (که کار چرخ ماوس را انجام مى دهد) را دارا باشد چراکه در سرعت و سهولت کار بسیار موثر است. از آنجایى که امروزه بلوتوث از امکانات پر استفاده مى باشد به وجود امکاناتى مانند بلوتوث و وب کم در لپ تاپ نیز توجه کنید. مارکهاى معروفى در زمینه تولید لپ تاپ وجود دارند: HP، HpCompaq، Dell، Toshiba، Sony ،ASUS ،MSI، Samsung، Foj i t s o، Suzuki، معروفترین برندهاى تولید لپ تاپ است. ضمن اینکه سونى لپ تاپهاى بسیار زیبایى تولید مى کند اما از نظر قیمت بسیار گران هستند. ASUS نیز اخیرا در زمینه تولید لپ تاپ ها بسیار موفق عمل کرده و توانسته لپ تاپ هاى با کیفیتى روانه بازار کند. Hp نیز یکى از برترین تولید کنندگان لپ تاپ در جهان مى باشد. توجه به محدودیت نصب سیستم عامل جدید و درایورهاى موجود: با وجود اینکه در کشور ما پولى بابت خرید سیستم عامل پرداخت نمى شود اما باز باید توجه کنید که اگر بر روى سیستم شما ویندوز اکس پى نصب است، قابلیت نصب ویندوز ویستا را نیز داشته باشد و از این حیث محدودیت نداشته باشد. بسیارى از کاربران کار با ویندوز اکس پى را بر سیستم عامل ویستا ترجیح مى دهند لذا درصدد نصب ویندوز اکس پى بر روى لپ تاپ خود هستند. اما پس از نصب ویندوز اکس پى بر روى لپ تاپ خود در نصب و تهیه درایورهاى مخصوص لپ تاپ خود با مشکل مواجه مى شوند پس اگر بر روى لپ تاپ شما سیستم عامل ویستا نصب شده، توجه کنید که آیا درایورهاى مربوط به سیستم عامل ویندوز اکس پى مربوط به لپ تاپ شما یافت مى شود یا خیر، تا پس از نصب ویندوز اکس پى با مشکل عدم راه اندازى سخت افزارهایى همچون کارت صدا، مودم و کارت گرافیک مواجه نشوید.




نکات مهم برای راه اندازی اولیه لپ تاپ 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 

فقط از آداپتور مخصوص خود لپ تاپ استفاده نمایید. استفاده از آداپتورهای مشابه موجب آسیب باطری لپ تاپ شده و به شدت از عمر باطری می کاهد.
هرگز از شارژ موجود در باطری نو برای راه اندازی اولیه لپ تاپ استفاده نکنید. برای این کار ابتدا آداپتور را به جریان برق اتصال داده و سپس فیش آن را به لپ تاپ بدون باطری وصل کرده و در آخر لپ تاپ را روشن کنید.
شارژ اولیه باطری لپ تاپ و نحوه شارژهای بعدی برای باطری بسیار مهم بوده و در طول عمر باطری تاثیر بسیاری دارد. به همین منظور باید هنگام شارژ اولیه باطری، لپ تاپ را خاموش نگه داشته و هرگز آن را روشن نکنید. برای شارژ اولیه پس از وصل کردن باطری، بدون روشن کردن لپ تاپ آنرا به آداپتور متصل به جریان برق مناسب و بدون نوسان وصل کرده و حداقل 10 ساعت بطور یکنواخت و بدون انقطاع و تغییر در جریان برق، لپ تاپ را خاموش و بدون استفاده قرار دهید. پس از طی مراحل قبلی آداپتور را جدا کرده و لپ تاپ را روشن نمایید.
به جهت افزایش طول عمر باطری پس از تخلیه کامل باطری آن را شارژ نمایید.(از حدود ۵٪ کمتر نشود) 


همیشه سعی کنید عمل شارژ باطری تا انتها و کامل انجام شود و در طول مدت شارژ جریان برق آداپتور قطع نگردد.
برای شارژ کردن باطری لپ تاپ نیازی به خاموش کردن لپ تاپ نیست و می توان همزمان با استفاده از لپ تاپ آداپتور را متصل کرده و باطری را شارژ نمایید.
باطری تازه لپ تاپ بعد از حداقل 10 ساعت شارژ اولیه به کارایی واقعی خود می رسد. در صورتیکه موارد ذکر شده در بالا را رعایت نمایید، شارژ پس از تخلیه کامل باطری (حداقل5%) و استفاده از آداپتور اصلی و اطمینان از کامل شدن شارژ بدون قطع جریان برق از موارد بسیار مهم می باشد.


 



دانستنی هایی در مورد باتری لپ تاپگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

هر روزه باتری های لپ تاپ با مدل های متنوع و مارک های فراوان به بازار می آیند.

براساس انواع لپ تاپ های موجود و اولویت شخصی و برطبق نیازها باتری های لپ تاپ ها امکانات بی شماری دارند. باتری های لپ تاپ بسته های پرتوان مجازی و با طول عمر زیاد هستند که نیاز به مراقبت دائمی و شارژ دوره ای دارند. البته هر باتری لپ تاپ از انواع دیگر خود متفاوت است. بنابراین داشتن اطلاعاتی درباره انواع باتری های لپ تاپ مورد نیاز و کارآیی شان دارای اهمیت است.

باتری های لپ تاپ مانند هر وسیله دیگری با شرایط خاص (مدل، مارک، سایز و عملکرد) در انواع مختلفی ساخته می شوند. همان طور که گفته شد تنوع باتری ها فراوان است، اما این روزها باتری هایی مانند Compaq Presario R3000/4000 CAICL،IBM ThinkPad Ni-MH و Hitachipro-7000 Li-ION بازار بیشتری دارند.

هر کدام از این باتری ها برای سیستم های مخصوص با ساختاری مشخص طراحی می شود. برای نمونه باتری Lithium-ION یک باتری لپ تاپ مطمئن با عمری طولانی است. بیشتر باتری های لپ تاپ از نوع Lithium-ION هستند که مطمئنا از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

لیتیم یک عنصر فلزی سفید - نقره ای و انعطاف پذیر رایج برای شارژ لپ تاپ با سرعت بالا برای پردازش است. با این وجود نکاتی در مورد شارژ و نگهداری باتری های لپ تاپ برای افزایش طول عمرشان موثر است.

لپ تاپ را نباید در حالت قفل در فضای داغ برای مدت طولانی نگه داشت و دمای ایده آل و مناسب برای نگهداری آن در حدود 50 تا 95درجه فارنهایت (10 تا 35 درجه سانتیگراد) است. علاوه بر این در مورد اولین شارژ نباید فراموش کرد که باتری باید کاملا پر شود.

باتری های شامل لیتیم برای متحرک نگه داشتن الکترون هایشان باید همیشه حداقل در حدود 50درصد شارژ داشته باشند. همچنین باتری های لپ تاپ بدون هیچ توقفی و به صورت پیوسته باید شارژ شود تا استفاده بهینه را میسر کند. این در حالی است که کنار گذاشتن باتری با شارژ کامل برای یک مدت طولانی باعث از بین رفتن قسمتی از ظرفیت آن می شود.

در حقیقت حفظ اعتدال در نگهداری باتری های لپ تاپ مهم ترین عامل است. در نهایت برای خرید یک باتری لپ تاپ مناسب باید به مشخصاتی مانند میزان ظرفیت، اندازه و البته قیمت آن توجه کرد.


  



بلو ری (Blu Ray) چیست و چه قابلیت جدیدی دارد؟گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 

نام فرمت جدید نسل بعدی دیسک های DVD می باشد که توسط گروه Blu-ray Disk Association (BDA) که زیر نظر دو شرکت بزرگ Sony و Philips فعالیت می کند ایجاد شده است که در حال حاضر اکثر لپ تاپ های خوب از این تکنولوژی بهره مند هستند.

به وسیله این فرمت می توان بر روی یک دیسک یک لبه blu-ray اطلاعاتی با حجم 23.3 , 25 , 27 گیگابایت و یعنی حدود 4 ساعت فیلم با فرمت (High-definition (HDTV و 13 ساعت فیلم با فرمت (Standard-definition (SDTV را ذخیره کرد.

همچنین یک دیسک 2 لبه blu-ray می تواند حجمی برابر با 46.6 , 50 , 54 گیگابایت را در خود جای دهد که این مقدار حافظه تقریباً برای 8 ساعت فیلم HDTV کافی می باشد.

در سیستم blu-ray از پرتو آبی لیزر برای ذخیره اطلاعات استفاده می شود که طول موجی برابر با 406 nm دارد در صورتی که پرتو های لیزر قرمز که در حال حاضر از آنها استفاده می شود طول موجی در حدود 650 nm را دارا می باشند به همین علت پرتو blu-ray می تواند حجم بیشتر اطلاعات را نسبت به پرتو های قرمز بر روی یک دیسک نوری ذخیره کند.

فرمت جدید دیگری بنام HD DVD که توسط شرکت Toshiba گسترش یافته رقیب اصلی blu-ray محسوب می شود. این فرمت تنها می تواند حجمی برابر 15 گیگابایت را بر روی یک دیسک یک لبه ذخیره کند که نسبت به blu-ray بسیار کمتر است.

شرکت های بزرگی همچون Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TDK , Thomson و استودیو های فیلم سازی Universal , MGM , Fox و Walt Disny آمادگی خود را برا ی پشتیبانی از این فرمت اعلام کرده اند و قرار است شرکت Sony از این فناوری در کنسول Play Station 3 نیز استفاده کند.

انتظار میرود تا Blu-ray بزودی بتواند با انتقال ضبط کننده های VCR و DVD به فرمت HDTV خود رو بعنوان فرمت استاندارد PC ها و فیلمهای HD معرفی کند. دیسک بلو-ری برنده و پیشتاز دیسک های با کیفیت بالا شد. لوح فشرده بلو-ری (Blu-ray، BD) نوعی دیسک نوری است که کاربرد اصلی آن ذخیره ویدئو باکیفیت بالا و اطلاعات است و از نظر ابعاد ظاهری مشابه CD، DVD است.

نام بلو-ری از تکنولوژی لیزر آبی (از نوع بنفش) مشتق شده است که برای خواندن و نوشتن این نوع دیسک ها استفاده می شود. به دلیل طول موج کوتاه (405 نانومتر)، ظرفیت ذخیره اطلاعات بلو-ری بیشتر از DVD ( لیزر با نور قرمز و طول موج 650 نانومتر ) است. یک دیسک بلو-ری دو لایه، می تواند 50 گیگابایت ذخیره کند که شش بار بیشتر از ظرفیت یک دی وی دو لایه است.

در آوریل سال 2008 بیشتر از 350 عنوان دیسک بلو-ری در آمریکا و بیش از 250 عنوان نیز در ژاپن منتشر شد. در طی رقابت دیسک های نوری با کیفیت بالا، بلو-ری در حال رقابت با HD DVD بود و در فوریه سال 2008 ، زمانیکه شرکت توشیبا - تولید کننده اصلی HD DVD- اعلام کرد که این دیسک بعد از این توسعه نخواهد یافت، بلو-ری برنده و پیشتاز دیسک های با کیفیت بالا شد.

در ابتدا به دلیل اینکه لایه ذخیره اطلاعات در این دیسک، در مقایسه با دی وی دی، به لایه رویی نزدیک تر بود، در برابر خش آسیب پذیر تر مینمود و با لایه ی کارتریج محافظت می شد. اما با پیشرفت دانش پلیمر، وجود این لایه ضرورتی نداشت.

یک پلیر برای پخش بلو-ری نیاز به پشتیبانی از کدک هایی مانند MPEG-2, H.264/AVC, SMPTE VC-1 دارد. برای پخش صوت، پلیر باید از تکنولوژی Dolby Digital AC-3, DTS, linear PCM پشتیبانی کند.
نرم افزار جاوا نیز در توسعه بلو-ری نقش دارد نسخه بلو-ری جاوا به نام BD-J، در افزودن منوها و امکانات بیشتر در بخشهایی مانند زیرنویسها، در این تولید مشارکت داشته است.
 

 


کدگذاری ناحیه ای:

بعضی از این دیسکها ممکن است رمزگذاری شوند. همانند اصول رمزگذاری ناحیه ای برای دی وی دی، بسته به منطقه ای که بلو-ری در آن پخش می شود، رمزگذاری شده و فقط در ناحیه مشخص شده قابل اجرا هستند. هدف این اقدام، رعایت حقوق شرکت های فیلم سازی برای قیمت گذاری و نوع محتواست. بعضی از دیسکها نیز بدون کد تولید می شوند و در همه جا قابل اجرا خواهند بود. در سال 2008 دو سوم بلو-ری های تولید شده بدون محدودیت منطقه ای بودند.

بلو-ری های اولیه، قابلیت پخش دی وی دی را داشتند اما سی دی بر روی آنها اجرا نمی شد. بعدها تمام گرداننده های دیسک بلو-ری قابلیت پخش دی وی دی و یا سی دی را پیدا کردند.

با اینکه ویژگی های بلو-ری مشخص و نهایی شده اند، اما مهندسین همچنان در حال توسعه آن هستند. بلو-ری بت چهار لایه و 100 گیگابایت فضا، شش لایه و 200 گیگا بایت فضا، دیسک هایی هستند که کار بر روی آنها شروع شده و در حال تحقیقات و پیشرفت است. توسعه لایه ها حتی تا 10 لایه اما با 250 گیگ نیز مطرح شده، اما مشکل تولید آن، پایین بودن تکنولوژی دیسک خوان های امروزی عنوان شده است.


 

 



آداب استفاده از لپ تاپ در همایش ها و نشت‌های علمی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 

کامپیوتر‌های لپ‌تاپ همانند کاغذ و قلم جزیی از نشست‌های علمی و همایش‌های اقتصادی شده‌اند. امّا آداب و قواعد استفاده از لپ‌تاپ‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین در این‌جا هفت توصیه‌ی تجربی را به شما ارایه می‌دهیم تا حضور لپ‌تاپ‌ها در نشست‌ها و همایش‌ها به جای آن‌که آزار دهنده و مزاحم شرکت‌کنندگان باشند، به برگزاری بهتر آن همایش‌ها کمک کنند.
 


1. مطمئن شوید همراه داشتن لپ‌تاپ منعی ندارد

بسیاری از افراد، بهره‌وری کامپیوترها در نشت‌های علمی را دست‌کم می‌گیرند، و این صرف نظر از آن است که کامپیوتر‌ها بخشی از ارائه‌ی سخنرانی باشند یا وسیله‌ای برای ضبط مراسم. امّا گاهی لازم است کسانی را که از لپ‌تاپ خود برای کار دیگری غیر از مباحث مربوط به همایش استفاده می‌کنند، منع نمایید.
در واقع برگزاری یک همایش علمی خوب در حالی که لپ‌تاپ‌ها حاضرین را از هم جدا کرده، غیر ممکن می‌نماید. بنابراین بهتر است شرکت‌‌کنندگان در چنین همایش‌هایی لپ‌تاپ‌های خود را به همراه نیاورند، مگر آن‌که دلیل معقولی برای همراه آوردن آن داشته باشند. (البته، این غیر از آن مواردی است که لازم است شرکت کنندگان همایش حتماً لپ‌تاپ‌های خود را به همراه داشته باشند.)
 


2. وظایف لپ‌تاپ را به دیگران محول کنید

باز هم تکرار می‌کنیم که لپ‌تاپ‌ها می‌توانند جزء لاینفک یک همایش علمی باشند. اگر لازم است کامپیوتری به برگزاری همایش کمک کند، بهتر است یک نفر را مأمور آن نمایید. اگر قرار است یادداشتی برداشته شود، همان یک نفر می‌تواند این کار را انجام داده، و سپس در پایان همایش آن‌ها را در اختیار سایر شرکت کنندگان نیز قرار دهد. به همین قیاس، اگر ارایه‌ی سخنرانی همراه با نمایش نمودار و عکس باشد، واقعاً هیچ لزومی ندارد که از بیش از یک کامپیوتر استفاده کنید.

وقتی یک نفر را رسماً مأمور ضبط مراسم می‌کنید، همان یک نفر به این کار مشغول می‌شود و در نتیجه دیگران می‌توانند حواس خود را کاملاً معطوف به سخنرانی کنند. قانون نانوشته‌ای که در این مورد وجود دارد می‌گوید: "اگر لازم است رو در رو حرف بزنید، لپ‌تاپ‌ها را کنار بگذارید!"
 


3. خود را آماده کنید تا توضیح دهید چرا با خودتان لپ‌تاپ آورده‌اید

برگزاری یک همایش علمی خودمانی و نبودن منعی برای حضور لپ‌تاپ‌ها به این معنی نیست که آداب چنین همایش‌هایی را زیر پا بگذارید. اگر کامپیوتر‌تان را به یک نشست ببرید، مؤدبانه‌تر آن است که به مسؤول برگزاری آن نشست بگویید که چرا کامپیوتر خود را همراه آورده‌اید. آیا کامپیوترتان را آورده‌اید که مراسم را ضبط کند یا در هنگام ارایه‌ی سخنرانی به نمایش داده‌های آماری کمک نماید؟ اگر کسی صرفاً کامپیوتر لپ‌تاپ خود را همراه بیاورد، بدون آن‌که منظور خاصی از آن داشته باشد، ممکن است فکر کنند عقده‌ای است و می‌خواهد فقط پُز بدهد.
 


4. کمی ملاحظه داشته باشید!

صرف آن‌که یک لپ‌تاپ جلوی خود گذاشته‌اید، الزاماً به این معنی نیست که مدام باید از آن استفاده کنید. حتی اگر مشغول یادداشت برداری هم باشید، اما سرتان را هیچ وقت از کامپیوترتان بلند نکنید، هم به سخنران بی‌احترامی کرده‌اید و هم به کسانی که در اطراف شما نشسته‌اند (لازم به گفتن نیست که بعضی‌ها آن‌قدر سرشان را با لپ‌تاپ خود گرم می‌کنند که مجبور می‌شوند در پایان مراسم از این و آن بپرسند که چه گذشته است!)
در کارتان اعتدال داشته باشید. از کامپیوترتان استفاده کنید امّا به مباحث و سخنرانی هم توجه نمایید. شخصی که در حال ایراد سخنرانی است، وقتی کسی را می‌بیند که سرش پایین است و در حال زدن کلیدهاست، حالش گرفته می‌شود. وقتی چشم در چشم سخنران نمی‌اندازید و فکرتان را مشغول لپ‌تاپ‌تان می‌کنید، خود به خود حواس‌تان پرت شده و سرنخ مطالب را از دست خواهید داد.
 


5. سر و صدای لپ‌تاپ‌تان را در نیاورید

یک نکته‌ی اخلاقی دیگر:
با کامپیوتر خود همان‌طور رفتار کنید که با گوشی همراه خود در سالن سینما و یا تئاتر می‌کنید. اگر تصمیم دارید که کامپیوتر خود را همراه ببرید، چند دقیقه از وقت خود را صرف از کارانداختن سرو صدا‌های آن بکنید؛ چرا که ممکن است حواس دیگران را پرت کرده و موجب مزاحمت آن‌ها شود.
 


6. روزه‌ی شک دار نگیرید!

دوستی نقل می‌کرد که در یکی از همایش‌های برگزار‌شده در فرنگ، از همه‌ی شرکت‌کنندگان خواستند که لپ‌تاپ‌های خود را همراه نیاورند. به محض اعلام این درخواست، همه سر به شورش برداشتند! منظور این نیست که به دوران گچ و تخته و چرتکه بازگردیم، بلکه منظورمان آن است که بگوییم آیه از آسمان نازل نشده که حتماً باید در همایش‌ها لپ‌تاپ‌مان را با خود ببریم. اگر فکر می‌کنید وجود لپ‌تاپ‌ها بیش از آن که کمک‌کننده باشند، مانع می‌تراشند، بهتر است کلاً آن‌ها را از ورود به همایش منع کنید. یک بار امتحان کنید و ببینید آیا بهره‌وری و تأثیر آن همایش بیش‌تر می‌شود یا نه.
 


7. بروید همایش‌تان را درست کنید!

اگر تشخیص دادید که مشکلات همایش ناشی از لپ‌تاپ‌هاست- بی‌توجهی، بحث‌های نامربوط و امثالهم- ممکن است تقصیر خودِ این کامپیوتر‌ها نباشد. به جای آن، نگاهی به سازو کار همایشِ خود بیندازید. شاید معلوم شود که استفاده‌ی غلط از لپ‌تاپ صرفاً ناشی از یک مشکل بزرگ‌تر است. در بسیاری از همایش‌ها، یک سری مشکلات ساختاری وجود دارد- که منجر به استفاده از لپ‌تاپ‌ها در آن‌ها می‌گردد. گاهی اوقات سازمان‌ها برحسب عادت و نه نیاز به برگزاری همایش‌های آن‌چنانی اقدام می‌کنند. اگر همایش خوب برنامه‌ریزی شده باشد و خوب هم برگزار گردد، احتمال آن‌که شرکت‌کنندگان‌اش بخواهند با یک دست چند هندوانه بردارند، خیلی بعید خواهد بود.

 

 

-
قیمت: قیمت اصلى ترین ویژگى اى است که موجب پشیمان شدن کاربران از خرید لپ تاپ مى شود. اما در حال حاضر قیمت لپ تاپ ها بسیار مناسب مى باشند و شما مى توانید با پانصد هزار تومان یک لپ تاپ با قابلیت نصب و اجراى قابل قبول ویندوز اکس پى خریدارى کنید.
 
نظرات 1 + ارسال نظر
آغازی دیگر یکشنبه 12 دی 1389 ساعت 11:54 ق.ظ http://start2.blogsky.com

pc به از لپ تاپ

چرا؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد