متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

روی پرده سینمای جهان ( True Gritــ شهامت واقعی)+عکس

 

 

True Grit (2010) - Movie Poster

 
 

    

 

عوامل فیلم: 

  

ژانر : ماجرایی، درام، وسترن

کارگردان : برادران کوئن

نویسنده : برادران کوئن

بازیگران: Jeff Bridges _ Matt Damon _ Josh Brolin _ Barry Pepper _ Hailee Steinfeld

ناشر: پارامونت

تاریخ اکران : 22Deceber , 2010

زمان فیلم : 110 دقیقه

زبان : انگلیسی

درجه سنی : 13-PG 

  

خلاصه داستان :

مردی به همراه دختری همراه شده تا قاتل پدر دخترک را به سزای اعمالش برساند 

 

  

درباره فیلم: 

 

در فیلم "شهامت حقیقی" اثر برادران کوئن، "جف بریجز" نقشی مانند "جان وین" را بازی نمی کند بلکه او نقش همان جف بریجز را بازی می کند.  بهتر بگویم، بیشتر دیالوگ های اورجینال کاراکتر رمان طولانی و بلند "چارلز پورتس" عینا در این فیلم بکار برده می شود. بریجز به جز چند مورد جزئی مقام و منزلت شخصیت فیلم قبلی، دوک، را ندارد. ولی من اعتقاد دارم چیزی که او در این فیلم دارد، چیزی کم از دوک ندارد. موقع تماشای کاراکتر اصل در فیلم قبلی(شهامت حقیقی سال 1969)  شما می دانستید که کسی که مشغول تماشای آن هستید همان جان وین خودتان است اما در این فیلم وقتی شما "روستر کاگبرن" را می بینید اصلا فکر نمی کنید که او همان "جف بریجز" است.  

جان وین همیشه می خواست را بر روی سنگ قبرش بنویسند : زشت، قوی و با وقار. وقتی که من جان ویت را در دهه 60 و 70 ملاقات کردم علی رقم اینکه هنرمندی خوش سیما و جذاب بود ولی غرور اش هیچ گاه بالاتر از حدی منتقی و معمول نبود. شاید روستر تنها هفتیر کشی معمولی با چشمانی در هم تنیده باشد، ولی جان وین این نقش را با گذاشتن کلاه گیسی بر سر و بستن سینه بندی برای هر چه با وقار تر و زیبا تر نشان دادن این شخصیت بازی کرد. بر عکس جان وین، در این فیلم جف بریجز کاراکتر روستر را مانند یک بی خانمان آویزون نشان داده است. واقعا برای من جای تعجب دارد که چطور متی روس، دختر جوان فیلم (با بازی هیلی استینفلد) می تواند بوی بدن همچین انسانی را تحمل کند! 

بدون شک شخصیت بریجز در این فیلم به یک مرد قانون در دوران غرب وحشی بسیار نزدیک تر است تا شخصیت جان وین در آن فیلم. چطور مردی که تمام اوقاتش را یا در سالن ها و قمارخانه ها و یا در پشت اسب ها می گذراند می تواند شخصیت و ظاهری مطبوع و زیبا داشته باشد؟!  آیا واقعا تمام کابوی ها در آن دوران هر جا که میرفتند لباس هایشان را مانند جان وین عوض می کردند؟! اگر چه روستر مرد قانون بود و برای خود دفتر و اتاقی داشت ولی در بیشتر طول فیلم او در تلاش و جستجو برای پیدا کردن قاتلین پدر "متی روس" می باشد. 

همان طور که در رمان گفته شده، متی دختری پر دل و جرات و با نگاهی نافذ می باشد. او مارشال روستر کاگبرن را استخدام می کند تا "تام چنی"(با بازی جاش برولین) خبیث را تعقیب و بکشد. همان طور که جف بریجز جا پای جان وین می گذارد، باید بگویم "هیلی استینفلد" هم جا پای دختر فیلم قبلی یعنی "کیم داربی" می گذارد. باید بگویم "هیلی استینفلد" در این فیلم بسیار بهتر از "کیم داربی" در نقش کاراکتر مونث فیلم جا می افتد و بازی می کند. استینفلد اکنون 13 سال دارد که نزدیک به سن دختر اصلی فیلم در رمان است ولی کیم داربی در آن زمان که فیلم را بازی کرد 20 سال سن داشت. داستان فیلم "شهامت حقیقی" درباره اراده آهنین دختری است که در سرزمین خون در برابر خون آن روز های امریکا بزرگ شده و ارزش های خود را از پیرمردی که هر لحظه می تواند برود و با گلوله ای خود را به کشتن بدهد وام گرفته است. 

اکنون چیزی که مرا متحیر می سازد این است که به شیوه ای در حال توصیف داستان و فیلم هستم انگار که این فیلم تنها یه فیلم نسبتا خوب و ساده است و نه فیلمی  از برادران کوئن. آنهم اولین تجربه برادران کوئن در ژانر وسترن. باید بگویم "شهامت حقیقی" جزو کارهای خوب برادران کوئن جای می گیرد. زبدگی و مهارت این دو فیلمساز حیرت انگیز است. انتخاب بازیگران همیشه توسط آنها به خوبی و به شکلی دقیق انجام گرفته است. فیلم برداری راجر دیکنس ما را یاد شکوه و درخششی می اندازد که در گذشته وجود داشت، و الان هم می تواند باشد و آن چیزی نیست جز "وسترن". 

ولی این فیلم احساس و بوی فیلم های گذشته کوئن ها را کمتر دارد. این فیلم مانند فیلم های قبلی کوئن ها، نا آشنا، کنایه آمیز، غریب و فلسفی نیست. این دو فیلمساز بزرگ که پایه گذار تعدادی از بهترین فیلم های اورجینال زمان ما بوده اند، به نقطه ای رسیده اند که تصمیم می گیرند فیلمی یادآور روزگاه خوب گذشته و با بازی هایی رک و بی پرده ولی اینبار برای لذت خود بسازند. بنابراین اجازه بدهید این فیلم را برای چیزی که هست تحسین کنم: وسترنی باشکوه. کوئن ها قبلا مهارت خود را در نگارش فیلمنامه هایی با موضوعان مختلفف حتی موضوعاتی نا آشناتر به رخ کشیده بودند. آنها اینبار هم همین کار را با فیلمی وسترن تکرار می کنند. 

اولین بار که من جف را دیدم در سالن سینمایی بود در سال 1971 که به همراه تعدادی از دوستانش برای تماشای فیلم رودخانه قرمز (با بازی جان وین) رفته بود. جف بریجز جوان آن روزها با صورتی صاف و بدون مو اکنون به جایی رسیده که جای در جای پای "جان وین" می گذارد و نقش روستر را به شکلی بازی می کند که اگرچه مثل "وین" تر و تمیز نیست، ولی آنقدر دلپدیر است که "جان وین"  به گرد پای او هم نمی رسد. 

با تمام نکاتی که گفته شد، باید بگویم ستاره اصلی فیلم خانم "هایلی استینفلد" است که به نظر مناسب هم می آید. این داستان اوست. او این داستان را روایت میکند و به جلو پیش می برد. این اولین نقش و بازی قابل ملاحظه این خانم جوان می باشد که باید بگویم واقعا به هدف هم زده است. او از اینکه "متی" را شخصیتی درخور ستایش نشان دهد با هوشیاری پرهیز می کند. متی در جامعه ای درخور ستایش زندگی نمی کند. وقتی که نسخه قدیمی و اورجینال "شهامت حقیقی" را دیدم باید بگویم "کیم داربی" که در آن فیلم نقش متی را بازی می کرد مرا شیفته خود کرد. یعنی با خود فکر میکردم چه میشد اگر "کیم"، بازیگر فیلم، دوست دختر من بود؟! ولی من فکر نمی کنم کسی "هایلی استینفلد" و شخصیت اش را در این فیلم ببیند شیفته او شود. حداقا کسی با دیدن این فیلم عاشق اش نمی شود. شاید در فیلمی دیگر! شیوه ای که او این نقش را به همراهی کوئن ها بازی کرده بیشتر مانند کسی است که شما میخواهید داشته باشید تا از شما محافظت کند و هوایتان را داشته باشد نه کسی دیگر. 

"مت دیمون" ، "جاش برولین" و "بری پپر"  هر کدام  به خوی در نقش های فرعی این فیلم ظاهر می شوند. "دیمون" در نقش لابوفف، تفنگداری تگزاسی ظاهر شده که در مقطعی از فیلم دوستان ما را برای تعقیب تام چنی همراهی می کند. بازیگر این نقش در فیلم اورجینال گلن کمپل بود که برای نقش اش مناسب هم بود. لابوفی که دیمون آن را بازی کردی کمی تلخ تر به نظر می رسد. او تابع هیچ کسی نیست. او و کاگبورن روابطی طولانی از گذشته با هم داشته اند که ما کشف نمیکنیم چه روابطی ولی به طور خلاصه، لابوف مردی وظیفه شناس و وفادار است.  

"برولین" در نقش تام چنی ظاهر می شود. تام یک بدذات و خبیث به تمام معناست. او مانند ماری سمی است که اگر فرصت پیدا کند به مت نوجوان هم شلیک می کند. در فیلم های وسترن این امکان وجود دارد تا پرداخت کمتری بر روی جزئیات شخصیت های منفی در مقایسه با فیلم های مدرن انجام شود. "بری پپر" در نقش لاکی ند پپر بازی می کند. رهبر گروه گنگستری ای که سرنوشت "چنی" به آن گره می خورد.  

در فیلم سال 1969 به کارگردانی سرباز کهنه کار هالیوود، "هنری هاتوی"، مناظری عظیم و باشکوه از طبیعت امریکا مشاهده می کنیم. جمنزار ها و چندین صحنه دیگر از کوه های سن خوان ایالت کلورادو به نمایش در آمده بود. در فیلم اخیر، تمامی صحنه های فیلم کوئن ها در ایالت تگزاس فیلمبرداری شده است. اگر چه در این فیلم هم چند منظره زیبا وجود دارد ولی غالب صحنه های آن از مناظر سخت و خشن طبیعت است. من فکر می کنم جف بریجز و استینفلد برای نامزد شدن به عنوان بهترین بازیگر های سال اسکار از شانس بالایی برخوردار هستند. استینفلد تقریبا در تمام صحنه های فیلم خوب ظاهر می شود. اما صحنه ای را که بینندگان فیلم بیشتر دوست دارند قسمتی است که استینفلد برای پولی که اعتقاد دارد برای اوست مشغول چانه زنی با خریدار اسب است. در اینجا نکته کلیدی دیالوگ های نوشته شده توسط کوئن ها می باشد که هیچ وقت بیش از اندازه کش پیدا نمی کنند و همیشه جوری هستند که احساس یک مکالمه طبیعی را به بیننده منتقل می کند. 

از اینکه کوئن ها این فیلم را ساخته اند تعجب می کنم. شهامت حقیقی به جز عنصر کیفیت ساخت بالا، هیچ شباهتی به فیلم های دیگر برادران کوئن ندارد. در اینجا به جای آنکه بگویم "امیدوارم برادران کوئن برگردند سراغ سبک مخصوص خودشان" مایلم که حدس بزنم کدام ژانر دیگری از سینماست که اینبار کوئن ها قصد ساخت آن را دارند. نظرتان در باره موزیکال چیست؟!  

 

 

True Grit (2010)

 

 

True Grit (2010)

 

 

True Grit (2010)

 

 

True Grit (2010)

 

 

True Grit (2010)

 

 

True Grit (2010)

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
جلال یکشنبه 12 دی 1389 ساعت 08:07 ب.ظ http://padoosban.ir

سلام مجتبی جان
از معرفی این فیلم ممنون
آیا فیلم قابل دریافت در اینترنت یا تهیه دی وی دی هست ؟ چون با شرحی که شما دادید به نظر فیلم فاخری میاد .

مرسی از توجه ات
حتما توضیح میدم تو وبلاگت

هادی سه‌شنبه 14 دی 1389 ساعت 03:08 ب.ظ

سلام
به نظر من هیچ کس جای جان وین فیلم شهامت حقیقی یا در ایران به نام جوانمرد را نمی گیره...
یک سوال چرا آثار سینمایی را دوباره بازسازی می کنند
جواب : تا مابه ارزش فیلم اصلی پی ببریم.......
ممنون از به روز بدنتون......

سلام بر دوست وسترنی من
اینکه آثار قدیمی بهتره شکی نیست.
اینکه چرا می سازن هم خوب فقر نبود داستانهای نوپاست.
به روز بودن هم خوب عشقه دیگه...سینما...سینما...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد