متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

ترین های 2010

نشریه دیسکاوری با رو به پایان گذاشتن سال 2010 میلادی انتشار ترینهای سال گذشته را آغاز کرده و فهرستی از برترین رکوردهای سال رو به پایان میلادی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هر سال که می‌گذرد، صدها و شاید هم هزاران رکورد در زمینه‌های مختلف در جهان شکسته می‌شود، از مهندسی گرفته تا معماری و هوا فضا. نشریه دیسکاوری هفت مورد از شگفت انگیزترین رکوردهای جهان در  سال 2010 را منتشر کرده است:

بزرگترین کشتی کروز: در 13 نوامبر سال 2010 کشتی متعلق به شرکت بین المللی کارائیب رویال به نام «Allure» از فنلاند به خانه خود در فلوریدا رسید. این کشتی خواهر کشتی غول پیکر دیگری به نام «Oasis» است که از سال 2009 بر روی آب دریاها شناور است. این دو کشتی از بسیاری از جنبه‌ها با یکدیگر برابرند: هر دو در حدود 65 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و از 16 عرشه و فضایی برای پذیرایی از پنج هزار و 400 نفر برخوردارند. همچنین تعداد کارمندان این دو کشتی بالای دو هزار نفر است.
 


 

همچنین طول هر دو این کشتی‌ها 360.88 متر است اما از نظر فنی Allure در حدود 6 سانتیمتر از Oasis بلندتر است و همین اختلاف اندک کشتی Allure را به بزرگترین کشتی مسافرتی کروز در جهان تبدیل کرده است.

بلندترین ساختمان جهان: درهای برج دبی یا برج خلیفه در ژانویه سال 2010 به روی عموم گشوده شد. ارتفاع این سازه غول پیکر 827.83 بوده و بیش از 160 طبقه دارد، بیشترین تعداد طبقاتی که تا به حال در بلندترین ساختمانهای جهان به ثبت رسیده است.
 


 


این برج نه تنها منجر به کوتاه نشان دادن دیگر ساختمانهای همسایه شده بلکه از رکورد دار پیشین بلندترین ساختمان جهان، برج تایپه 101 در تایوان 320 متر بلندتر است.

سریعترین قطار جهان: قطار CRH-380A با نام مستعای هارمونی در دوره‌ای آزمایشی در اوایل دسامبر 2010 توانست به سرعت 486 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این سرعت در حدود 64 کیلومتر بر ساعت بالاتر از سرعتی است که هارمونی در دوره آزمایشی خود در سپتامبر سال جاری انجام داد.
 


 

به گزارش مهر، چین مالک بزرگترین شبکه ریلهای قطارهای پرسرعت در جهان است که طول آنها روی هم رفته به 7 هزار و 547 کیلومتر می‌رسد و این کشور قصد دارد طول ریلهای راه آهن خود را تا سال 2020 به 15 هزار و 998 کیلومتر افزایش دهد. بر اساس گزارش اکونومیک تایمز چین در حال مطالعه و ساخت قطارهایی است که سرعت آنها برابر 600 کیلومتر بر ساعت است.

سریعترین هواپیمای جهان: هواپیمای بدون سرنشین و آزمایشی X-51A Waverider متعلق به نیروی هوایی آمریکا بوده و در 26 می‌سال جاری توانست برای مدت سه دقیقه با سرعتی 6 برابر سریعتر از سرعت صوت پرواز کند، سرعتی برابر 6 هزار و 437 کیلومتر بر ساعت!
 


 


دستیابی به چنین سرعتی با کمک موتور راکتی این هواپیما امکان پذیر شده است که بر خلاف موتورهای جت معمول که از کمپرسورهای چرخشی برای فشرده سازی هوا به درون موتور استفاده می‌کند، این موتور مافوق صوت هیچ قطعه متحرکی نداشته و تنها سرعت مافوق صوت و ویژگی‌های آیرودینامیکی با فشرده سازی هوا به درون موتور منجر به شکل گیری چنین سرعتی می‌شوند. این به آن معنی است که این موتور می‌تواند به جای حمل اکسیژن آن را از اتمسفر جذب کرده و از آن برای احتراق استفاده کند.

پر سرعت ترین اَبـَررایانه جهان: کنفرانس بین المللی اََبَررایانه در دوم نوامبر سال 2010 اَبَررایانه «تیانهه 1» (تیانهه به معنی کهکشان راه شیری) چین را به عنوان سریعترین ابررایانه جهان معرفی کرد.
 


 

به گزارش مهر، این دستگاه از سرعت ثابت محاسباتی برابر دو هزار و 705 تریلیون محاسبه یا 2.507 پتافلاب بر ثانیه برخوردار است. سال گذشته رایانه جاگوار سازمان انرژی آمریکا این عنوان را با سرعتی برابر 1.75 پتافلاب بر ثانیه به خود اختصاص داده بود.  جاگوار اکنون دومین اَبَررایانه جهان است.

کوچکترین باطری جهان: این ابداع به هر چیزی می‌تواند شباهت داشته باشد، به جز ابزاری که بتواند انرژی تولید کند! شاید این به آن دلیل است که این ابزار کوچکترین باطری جهان است که البته هنوز در مرحله آزمایشی به سر می‌برد. این باطری رشته‌ای از آند اکسید قلع و کاتد اکسید کبالت لیتیوم است که در مایع الکترولیتی یونی معلق است.
 


 

این باطری توسط «ژیانیو هوآنگ» و با هدف بررسی جریان در باطری‌ها ابداع شده تا وی بتواند به دلیل شکل گیرفتن مدار کوتاه در باطری‌ها که منجر به کاهش طول عمر آنها می‌شود، پی ببرد. این تصویر باطری را در حالت شارژ شده نشان می‌دهد که در آن ذرات شارژ شده یا یونها در طی نانو کابلی حرکت کرده و منجر به کشسانی کابل و ایجاد خمیدگی در آن می‌شود. اطلاعات به دست آمده از بررسی عملکرد این باطری می‌تواند در نهایت منجر به تولید باطری‌هایی شود که بروز نقص در آنها به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

کوچکترین انیمیشن استاپ موشن جهان: فیلم «نقطه» توسط شرکت فیلمسازی ساخته شده است که انیمیشن خمیری «والاس و گرومیت» را ساخته است اما در این فیلم به جای استفاده از عروسکهای خمیری از چاپگر سه بعدی برای خلق شخصیتها استفاده کرده تا نقطه‌های مختلفی را با اشکال متفاوت در موقعیتهای متنوع قرار دهد. فیلمساز در این انیمیشن که به سبک استاپ موشن ساخته شده از دوربین یک گوشی تلفن همراه N8 نوکیا استفاده کرده است که به یک «سل اسکوپ»، میکروسکوپی با قابلیت نصب بر روی گوشی تلفن همراه مجهز بوده است.
 


 

به گزارش مهر، روزانه تنها چهار ثانیه از این فیلم تصویربرداری می‌شد و زمانی که در سپتامبر 2010 این فیلم به نمایش درآمد در کتاب رکوردهای گینس به عنوان کوچکترین انیمیشن استاپ موشن جهان به ثبت رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد