متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

روی پرده سینمای جهان ( Fighter ـ مشت زن )+عکسهای فیلم

 

 

Fighter, The (2010) - Movie Poster 

 

 

 

عوامل فیلم: 

 

کارگردان : David O. Russell

نویسنده : Scott Silver , Paul Tamasy

بازیگران:  Mark Wahlberg- Christian Bale- Melissa Leo- Amy Adams

ناشر: پارامونت

تاریخ اکران : 10December , 2010

زمان فیلم : 115 دقیقه

زبان : انگلیسی

درجه سنی : R 

ژانر : بیوگرافی، ورزشی، درام  

  

خلاصه داستان :  

مشت زن داستان زندگی میکی وارد، بوکسور ایرلندی ساکن بوستون آمریکاست، که به کمک دیکی اوکلاند، برادر ناتنی و مربی خود توانست عنوان «قهرمانی بوکس سبک وزن جهان» را از آن خود کند. 

 

 

درباره فیلم: 

 

فیلم های زیادی درباره مسابقات ورزشی ساخته شده است. ولی بهترین فیلمهای ساخته شده در این ژانر مربوط به ورزش بوکس است. از فیلم راکی تا فیلم های علی، محبوب میلیون دلاری، گاو  خشمگین و.. این فیلم ها معمولاً فیلم هایی بوده اند که هم موفقیت مالی خوبی داشته اند و هم در مراسم اسکار خوش درخشیده اند. مشت زن هم یکی از همین فیلم های خوب، و نه عالی این ژانر است، و به امید موفقیت در مراسم اسکار  وارد رینگ شده است.  

چیزی که درباره تمامی فیلم هایی که درباره ورزش بوکس ساخته می شود این است که که آنها واقعاً درباره ورزش بوکس نیستند. آنها معمولا درباره هرچیزی مثل خانواده، دوستان، خشم، اعتیاد و... هستند که یک بوکسور با آنها ارتباط دارد! فیلم مشت زن ساخته دیوید او. راسل هم دقیقاً از همین الگو پیروی می کند. مشت زن داستان زندگی میکی وارد، بوکسور ایرلندی ساکن بوستون آمریکاست، که به کمک دیکی اوکلاند، برادر ناتنی و مربی خود توانست عنوان «قهرمانی بوکس سبک وزن جهان» را از آن خود کند. نقش میکی را مارک والبرگ بازی می‌کند و کریستین بیل به نقش دیکی ظاهر شده است.


دیوید او. راسل عاشق جنگ های پرشور است. چه در فیلم قدم زدن با فاجعه و چه در فیلم سه پادشاه درباره جنگ خلیج فارس! راسل عاشق فیلمهایی  است موضوع آن  کمک کردن آدمها به هم برای یک پیروزی بزرگ است. فیلم های او معمولاً خیل عظیمی از هنرپیشگان، داستان های متقاطع و پیچیده، دیالوگ های به اصطلاح فلسفی و سریع، و همراهی یک کاراکتر که دید بسیار وسیعی نسبت به جهانش دارد و باعث می شود قهرمان داستان به موفقیت برسد را در خود یکجا جمع دارد. در تمامی فیلم های دیوید او. راسل می توانید چنین چیزهایی را پیدا کنید که جزو عناصر مشترک تمام ساخته های راسل هستند.


میکی (مارک والبرگ) فردی که در کارگاه مصالح جاده ای کار می کند، تصمیم می گیرد که پس از وقفه ای که پس از شکست های پی در پی در مسابقات بوکس تجربه کرده، دوباره به دوران اوجش در بوکس بازگردد. برادر ناتنی بزرگتر او با نام دیکی اوکلاند (کریستین بل) کسی است که قبلاً یک بار با «شوگر ری لئونارد» مبارزه کرده، قهرمان بوکس بوده، و الگوی دوران کودکی برادر کوچکترش میکی بوده است. میکی و دیکی در خیابان ها قدم می زنند. میکی متزلزل و کم رو، و دیکی برعکس او کاملاً با اراده است و همه با دید احترام به او نگاه می کنند. میکی به کراک اعتیاد دارد. به همین دلیل هر از چند گاهی ناپدید می شود. خانواده آنها وضع بدی از لحاظ مادی دارد. به همین دلیل آلیس مادر میکی (ملیسا لئو) کسی است که سرپرستی  هفت دخترش را عهده دار شده.  او زیاد سیگار می کشد، عاشق اسپری زدن به موهایش است و به میکی می گوید که باید خودش را برای مسابقات بوکس آماده کند تا بلکه پولی از این راه دربیاورد. میکی به مادرش می گوید به خاطر شکست های سنگین قبلی آمادگی آن را ندارد که دوباره به میدان بازگردد. اما زندگی میکی با دیدن دختری زیبا و خوش زبان با نام چارلن (امی آدامز) عوض می شود. چارلن تمام محله و همسایه ها را می شناسد و کاملاً بامشکلات میکی در خانواده اش آشنایی دارد. او کاری می کند که میکی دوباره بتواند در خانواده اش به خوبی زندگی کند و سربلند باشد. میکی به همراه چارلن و خانواده اش و برادرش دیکی تمرینات خود را آغاز، و خودش را برای انجام مسابقات آماده می کند. وقتی میکی شانس این را پیدا میکند که با قطار به وگاس برود، چارلن مجبورش می کند که او را نیز همراه خودش ببرد. اوکالاند و آلیس آنها را دنبال می کنند و...


یکی از مشکلات فیلم مشت زن این است که بیننده با دیدن صحنه های بوکس و برخی دیگر از صحنه های فیلم به شدت یاد فیلم راکی می افتد و این فکر به ذهنش خطور می کند که گویی کارگردان هیچ خلاقیتی برای نشان دادن صحنه های بوکس نداشته و فقط به کپی برداری از سایر فیلمهای این ژانر بسنده کرده است.


تمامی صحنه های بوکس طوری طراحی شده که بیننده را یاد فیلم های تلویزیونی از مسابقات بوکس دهه ی  1990می اندازد. البته به جز صحنه مبارزه ی پایانی که نماها کوتاه هستند، کلوزآپ بازیگران در آنها دیده می شود، و همچنین برخی نماهای مشت زنی آهسته شده اند. نماهایی که نسبت به صحنه های قبلی خشونت کمتری در آن دیده می شود!

عنوان فیلم احتمالاً توصیفی از میکی وارد به نظر می رسد، اما در واقع توصیفی از تمامی کاراکتر های فیلم است. این ها افرادی هستند که مشت زن هستند، نه فقط در مواقعی که بخواهند جان خود را نجات بدهند، بلکه در مواقعی که می خواهند نسبت به کسی یا چیزی برتری داشته باشند. خواه آن چیز یک قهرمان بوکس، و خواه زتدگی باشد!


دیوید او. راسل استاد این است که هنرپیشه های معروفش را به راه های تازه ای راهنمایی کند و بازی های غیر کلیشه ای از آنها بگیرد. به همین دلیل است که تمامی تیم بازیگری فیلم، به ویژه مارک والبرگ، کریستین بیل، و امی آدامز بازی های خارق العاده ای از خود ارائه کرده اند. به همین دلیل است که ما از کریستین بل با آن قیافه ای که انگار ماسک اخم به صورت زده است کلی درس یاد می گیریم. (کریستین بیل برای بازی در این فیلم  سی کیلو  وزنش را کاهش داده است). مارک والبرگ هم نقشی بازی کرده است که بسیار متفاوت با چیزی است که قبلاً بازی می کرده. یا ملیسا لئو طوری بازی کرده است که شما قبلاً چیزی شبیه به او ندیده اید و البته یک امی آدامز فوق العاده در سراسر فیلم دیده می شود!


کمپانی پارامونت فیلم را در آخر سال روانه پرده سینماها کرده است تا به کمک جوایزی که احتمالاً برای تیم بازیگری و خود فیلم نصیب آن می شود بتواند به فروش خوبی در گیشه دست پیدا کند. اما اگر به این دید به فیلم نگاه کنیم، می بینیم که فیلم نمی تواند در این هدف موفق باشد. مشت زن کاملاً به تمام جنبه های شخصیتی میکی نمی پردازد و فیلمنامه اش هم چندان بی عیب و نقص نیست. فیلم چندان قدرتی ندارد که شما با اکشن و موقعیت های آن ارتباط برقرار کنید. حال چه در داخل رینگ اتفاق بیافتد چه در آشپزخانه و چه در خیابانهایی که داستان فیلم از آنجا سرچشمه می گیرد. شما بیشتر صحنه های فیلم را نگاه می کنید، بدون اینکه آنها را احساس کنید. کاراکترهای فیلم به لطف بازی عالی بازیگرانش شما را مجذوب خود می کنند، ولی هرگز شما را همراه خودشان به داخل رینگ نمی برند!  

 

The Fighter (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

Fighter, The (2010) 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد