متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

همه چیز در مورد لپ تاپ (۱)

 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

 

 

لپ تاپ چیست؟
لپ تاپ ها سیستم هایی با قابلیت حمل و نقل بالا و قیمت پایین هستند که به دلیل اهداف در نظر گرفته شده برایشان به این نام خوانده می شوند. این سیستم ها، کاربران را به سرعت و بدون هیچ زحمتی به شبکه اینترنت وصل می کنند. سایز آنها از 9/8 اینچ تا 4/18 اینچ متغیر است و اغلب قیمتی بین 300,000 تومان تا حدود 3,000,000 تومان دارند.

منظور از لپ تاپ های ارزان (اقتصادی) چیست؟


همانطور که از نام آنها پیداست، این لپ تاپ ها، مدل هایی هستند که با هدف جذب خریداران کم بودجه طراحی شده اند و برای کسانیکه نیاز دارند با پرداخت هزینه کم یک کامپیوتر ابتدایی داشته باشند مناسب است. به تعریف ما، لپ تاپ های با قیمت کمتر از 1،000،000 تومان در این دسته قرار می گیرند. اما شما می توانید در حدود قیمت 800،000 تومان تا 900،000 تومان هم گزینه های خوبی را برای انتخاب پیدا کنید.

لپ تاپ های چند منظوره کدامند؟


لپ تاپ های چند منظوره حیطه جذاب صنعت تولید لپ تاپ هستند. این گروه شامل مدل های باریک و سبک با صفحه نمایش های 3/13 اینچ تا 14 اینچ و دستگاههای قابل حمل mainstream با صفحه نمایش هایی با ماکزیمم سایز 4/15 اینچ هستند.

لپ تاپ های تجاری کدامند؟


لپ تاپ های تجاری در واقع مدل های باریک و سبک یا mainstream هستند که شامل ویژگیهای امنیت، اتصال و دوام مناسب برای یک کاربر حرفه ای می باشد. لپ تاپ های مناسب برای استفاده در ادارات تمامی خصوصیات ذکر شده به علاوه ویژگی قابلیت اداره و یک پلت فرم پایدار را دارا می باشند بنابراین تصویر OS این دستگاهها که اینک ارائه شده است با دستگاههایی که برای 6 تا 9 آینده سفارش داده شده اند همخوانی خواهد داشت.

لپ تاپ های Ultraportable کدامند؟


لپ تاپ های باریک تر و سبک تر از لپ تاپ های باریک و سبک به نام Ultraportable خوانده می شوند و دستگاههایی هستند که کمتر از 1.81Kg وزن دارند اما عملکرد یک PC را ارائه می دهد. در این دستگاه ها صفحه نمایش کوچکتر، صفحه کلید فشرده تر و پردازشگر معمولاً کم قدرت تر از یک لپ تاپ معمولی می باشد.

لپ تاپ های جایگزین کامپیوترهای خانگی کدامند؟


این دستگاهها، لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 17 اینچی یا حتی بزرگتر هستند. با اینکه چند سال پیش قرار دادن پانلی با این اندازه در یک بدنه قابل حمل و نقل غیر قابل تصور بود اما امروزه این دستگاهها کاملاً عادی به حساب می آیند و حتی برخی لپ تاپ ها صفحه نمایش های LCD با ابعاد 19 یا 20 اینچ دارند. با توجه به اینکه صفحه نمایش مرکز عطف این لپ تاپ ها هستند، اغلب این دستگاهها روی ویژگیهای ویدئویی، مولتی مدیا و انجام بازی تمرکز دارند.

لپ تاپ های ویژه بازی کدامند؟


یک لپ تاپ ویژه بازی، عملکرد سه بعدی کارت گرافیک را در اولویت قرار می دهد. این مساله منجر به استفاده از یک یا دو کارت گرافیکی قدرتمند و یک پردازشگر عالی به علاوه زیر مجموعه های پر سرعت حافظه و هارد درایو می شود. وجود یک LCD بزرگ با زمان پاسخ سریع و عملکرد خوب سیاه و سفید یک الزام است و سیستم صدای خوب هم یک مزیت به حساب می آید.

کامپیوتر های شخصی Tablet کدامند؟


کامپیوترهای Tablet در واقع تطبیق پذیرترین دستگاههای موجود در بین لپ تاپ ها هستند. صفحه نمایش آنها به ورودی های ایجاد شده توسط یک انگشت یا قلم سوزنی واکنش نشان می دهد و به شما اجازه وارد کردن نوشته ها و طرح ها را بدون واسطه می دهد. وزن سبک و دوام باتری طولانی، آنها را تبدیل به همراهان خوبی می کند.

لپ تاپ های نیرومند کدامند؟


لپ تاپ های نیرومند، دستگاههایی هستند که در مقابل محدوده ای از خطرات محیطی و وضعیتی، مقاومت زیاد دارند. این لپ تاپ ها برای کار در شرایط سخت مثل کارخانه ها یا مکان های ساخت و ساز پر از غبار، محیط های خارجی گرم، سرد یا مرطوب و وسایل نقلیه در حال حرکت که آنها را در برابر شوک و لرزش قرار می دهد طراحی شده اند.

لپ تاپ های دانش آموزی به چه کسانی اختصاص دارند؟


لپ تاپ های دانش آموزی به خاطر دانش آموزان و محصلان کالج طراحی شده اند. این دستگاهها را هم برای انجام امور درسی و هم برای بازی می توان استفاده کرد و بنابراین به قدرت مناسب و اجزاء کافی نیاز دارند تا بتوانند آنها را به عنوان آرشیو موزیک، سیستم استریو، DVD Player و ایستگاههای ساخت ویدئوهای Youtube فعال نمایند. 

 

 

چگونه یک لپ تاپ مناسب انتخاب کنیم؟ 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

لپ تاپ های امروزی حتی از قدرتمندترین کامپیوترهای دیروزی نیز قویتر هستند. البته سبکی و زیبایی آن ها را هم نباید نادیده گرفت و به همین دلایل است که بسیاری افراد ترجیج می دهند به جای استفاده از کامپیوتر از یک لپ تاپ استفاده کنند. اگر شما هم به فکر خرید لپ تاپ هستید به نکات زیر توجه کنید:
قدم 1:
در مورد کامپیوتر های خانگی اطلاعات کافی داشته باشید چون این اطلاعات حتماً برای انتخاب لپ تاپ به شما کمک می کند.
قدم 2 :
لپ تاپ را در مغازه انتخاب کرده و در صورت امکان آن را از بسته بندی خارج کنید. لپ تاپی را انتخاب کنید که مستحکم و بادوام، اما نه سنگین باشد.
قدم 3 :
صفحه کلید آن را امتحان کنید. از آنجائیکه هرگز نمی توانید صفحه کلید یک لپ تاپ را عوض کنید باید با آن راحت باشید. آن را روی میز و روی پای خود امتحان کنید.
قدم 4 :
بخش های جهت نمایی (مثل صفحه لمسی) را حتماً امتحان کنید چون کارکردن با برخی از آنها بسیار سخت است. شما همیشه می توانید از یک موس خارجی استفاده کنید اما به یاد داشته باشید در صورت جابجایی زیاد استفاده از قطعات خارجی چندان عاقلانه نیست.
قدم 5 :
در مورد گرم شدن کامپیوتر همگام استفاده از آن و مقدار این گرما اطمینان حاصل کنید چون استفاده از آن روی پا به این عامل مهم بستگی دارد.
قدم 6:
به سایز و وضوح صفحه نمایش دقت کنید. صفحه نمایش های LCD لپ تاپ ها می توانند سایزی بین 13 تا 21 اینچ داشته باشند و وضوح آنها می تواند بین 800x600 پیکسل تا 1600x1200 پیکسل متغیر باشد. هرچه پیکسل صفحه نمایش بیشتر باشد تصاویر روی صفحه نمایش پویاتر خواهد بود. صفحه نمایش را در نورهای مختلف امتحان کنید چون صفحه نمایشی که در نور معمول اتاق بسیار عالی است ممکن است در نور بیشتر یا کمتر بسیار بد باشد.
قدم 7 :
لپ تاپی انتخاب کنید که حداقل 2 پورت USB2، و یک پورت Firewire داشته باشد چون به وسیله این پورت ها می توانید به قطعات جانبی مثل دوربین، تلفن یا آی پاد متصل شوید.
قدم 8 :
اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما به کارت وایرلس(برای اتصال بی سیم) و بلوتوث مجهز است. چرا که این روزها بسیاری از قطعات جانبی مثل موبایل ها به بلوتوث مجهزند و به این ترتیب ارتباط با آنها آسان خواهد بود.
قدم 9 :
مطمئن شوید که لپ تاپ مورد نظر DVD Burner (کپی کننده DVD) دارد به این ترتیب می توانید به راحتی نسخه های پشتیبان از مدارک فایل های موسیقی و عکس های خود را داشته باشید. 

 

 

5 گام اولیه برای راه اندازی لپ تاپ 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

یک لپ تاپ جدید خریده اید و از دیدن قابلیت های آن ذوق زده و خوشحالید. اما لطفاً قبل از دانلود تمام برنامه هایی که در دسترس دارید، چند دقیقه وقت بگذارید و لپ تاپ خود را راه اندازی کنید.
-
یک برنامه ضد ویروس و Firewall را روی لپ تاپ نصب کنید. تمامی تنظیمات آن را به روز کنید و یکبار لپ تاپ خود را اسکن کنید.
-
هر برنامه یا درایور اضافه ای که به همراه لپ تاپ است را روی آن نصب کنید. لطفاً هر بار فقط یک برنامه یا نرم افزار نصب کنید و بعد از هر نصب سیستم را دوباره بارگذاری نمایید.
-
سیستم عامل را به روز کنید. اگر بیش از یک مورد به روز رسانی موجود است آنها را به ترتیب انتخاب کرده و پس از نصب هر یک سیستم را دوباره بارگذاری نمایید.
-
به وب سایت تولید کننده لپ تاپ مراجعه کنید و نرم افزارهای موجود برای لپ تاپ خود را چک کنید. اگر بیش از یک نرم افزار موجود است آنها را به ترتیب انتخاب کرده و پس از نصب هر یک سیستم را دوباره بارگذاری نمایید.
-
پس از انجام تمام کارهای فوق برنامه ها و نرم افزار های مورد نیاز خود را دانلود کنید. بارگذاری مجدد سیستم پس از هر دانلود را فراموش نکنید. 

 

9 قدم برای امنیت لپ تاپ
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

کارکردن مناسب با لپ تاپ هم به سلامت و طول عمر لپ تاپ کمک می کند و هم به سلامت شما. پس برای امنیت بیشتر خودتان و لپ تاپ تان این 9 قدم را رعایت کنید.
1. لپ تاپ را خاموش کنید

برخلاف کامپیوترهای خانگی بهتر است اگر از لپ تاپ خود استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید خاموش کردن لپ تاپ هنگامیکه در حال کار با آن نیستید از گرم شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می کند.
2. تنظیمات گزینه مصرف انرژی

تنظیم کردن گزینه مصرف انرژی از گرم شدن لپ تاپ حتی زمانیکه برای مدت کمی بلا استفاده می ماند جلوگیری می کند. شما می توانید لپ تاپ خود را به شکلی تنظیم کنید که پس از مدت زمان مشخصی کار نکردن با آن به صورت اتوماتیک صفحه نمایش و هارددرایو خاموش شوند. یک گزینه دیگر تنظیم لپ تاپ برای رفتن به حالت Standby یا Hibernate است.
3. قبل از حمل لپ تاپ

قبل از آنکه لپ تاپ را در کیف مخصوص حمل قرار دهید از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید اگر لپ تاپ داخل کیف روشن باشد حتی خطر ذوب شدن سخت افزار آن وجود دارد چون در داخل کیف هوا جریان ندارد نتیجه حتی ممکن است از ذوب شدن سخت افزار باشد.
4. تمیز کردن دریچه ها

قسمتی از برنامه هفتگی شما باید بررسی و تمیز کردن دریچه های هوا در لپ تاپ باشد کثیف بودن این دریچه ها باعث عدم جریان هوا می شود. به خاطر داشته باشید که هرگز چیزی را درون دریچه ها نگذارید.
5. چک کردن فن

اگر فن لپ تاپ به درستی کار نکند نتیجه داغ شدن بیش از حد لپ تاپ خواهد بود و همیشه اطلاعات موجود در برگه گارانتی و وب سایت پشتیبانی تولید کننده را چک کنید ممکن است نرم افزارهایی برای امتحان سالم بودن فن لپ تاپ موجود باشد.
6. به روز رسانی BIOS

برخی لپ تاپ ها فن را از طریق BIOS کنترل می کنند. وب سایت تولید کننده را برای به روز رسانی BIOS چک کنید. اگر خودتان نمی توانید کار به روز رسانی BIOS را انجام دهید از یک متخصص کمک بگیرید.
7. از سوختگی جلوگیری کنید

با استفاده از میز لپ تاپ یا کولر در لپ تاپ از آسیب رساندن به خودتان جلوگیری کنید یک میز مناسب باید دریچه ای مناسب برای جریان داشتن هوا بین شما و لپ تاپ داشته باشید. برخی میزهای مخصوص لپ تاپ دارای فن های اضافه برای خنک نگه داشتن لپ تاپ هستند.
8. از سطوح نرم استفاده نکنید

از هر سطح نرمی به عنوان رابط بین خود و لپ تاپ استفاده نکنید. همیشه حتماً لپ تاپ را روی یک سطح سفت قرار دهید. سطوح نرم مانع از جریان هوا و در نتیجه باعث داغ شدن دستگاه می شوند.
9. قطعات جانبی را جدا کنید

حتی اگر برای مدت زمان کوتاه از لپ تاپ خود استفاده نمی کنید تمامی قطعات جانبی را جدا کنید. چرا که این قطعات نه تنها انرژی مصرف می کنند بلکه باعث گرمای بیشتر دستگاه هم می شود. به ویژه هنگامیکه قصد قرار دادن لپ تاپ در کیف را دارید حتماً تمامی قطعات جانبی را از آن جدا کنید. 

 

راه هایی برای افزایش دوام باتری 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

با توجه به نکات بسیار ساده ای که در ذیل آمده می توانید دوام باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید.
1.
از روش شارژ مناسب برای لپ تاپ خود استفاده کنید. فقط از کابل شارژی استفاده کنید که هنگام خرید لپ تاپ با آن همراه بوده است و یا اگر کابل شارژ دیگری نیاز دارید حتماً آن را فقط از نمایندگی های مجاز خریداری نمایید.
2.
هنگامیکه از باتری استفاده نمی کنید از روش مناسب نگهداری مربوط به باتری مورد نظر استفاده کنید. باتری را زیر نور مستقیم قرار ندهید و در ضمن آن را در دمایی با حرارت بالا نیز نگذارید.
3.
از برنامه مدیریت انرژی لپ تاپ استفاده کنید. هنگامیکه برنامه مذکور را به کار ببرید، سرعت پردازشگر متناسب با کاری که لپ تاپ انجام می دهید تنظیم می شود.
4.
باتری هایی را بخرید که پردازشگرهای داخلی دارند مثل باتری های Li-ion
5.
اگر قصد دارید مدت طولانی از لپ تاپ خود استفاده نکنید حتماً تمام شارژ باتری را خالی کنید. 

 

استفاده از حالت Sleep 

 

Sleep یکی از حالت هایی است که به کمک آن می توان سطح مصرف انرژی در لپ تاپ را کم کرد. در این حالت صفحه نمایش خاموش می شود اما قسمت های دیگر لپ تاپ روشن خواهند بود و تمامی برنامه ها هم باز باقی می مانند. اگر برنامه ای ذخیره نشده باشد و اتفاقی برای لپ تاپ رخ دهد برنامه ذخیره شده از دست خواهد رفت. هنگامی که لپ تاپ را در حالت Sleep قرار می دهید کارکردن مجدد با لپ تاپ آسان خواهد بود چون سرعت شروع کار مجدد لپ تاپ 10 برابر سریعتر از زمانی خواهد بود که لپ تاپ را روشن می کنید. 

 

 

تفاوت نوت بوک با لپ تاپ؟ 

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 

نوت بوک و لپ تاپ برای طبقه بندی و کلاس بندی کردن کامپیوتر های شخصی کم حجم و قابل حمل استفاده شده که نام گذاری صد درصد این دو را از هم تفکیک می کند و نوعی استاندارد ساخت هم محسوب میشود که سازنده را مجبور می کند تا در ساخت دستگاه بعد از تولید برای نام گذاری از آن استفاده کند.

کامپیوتر شخصی که در رده خود به شدت سبک وزن باشد و وزن آنها فراتر از 6 پاند نرود و به قدری کوچک باشد که در کیفی که برای مدارک و اسناد ساخته میشود به راحتی جا شود نوت بوک می گویند. کامپیوتر های نوت بوک از تکنولوژی های مختلفی استفاده می کنند که بتوانند دارای یک پنل باریک و کوچک و کم حجم باشند به همراه یک صفحه کوچک و کم حجم که هم وزن کمتری داشته باشد هم حجم کمتری. باتری های نوت بوک قابلیتی دارند که در هر زمانی بخواهید می توانید آنها را بیرون بیاورید و برای چند ساعتی شارژ مجدد کنید. و به کامپیوتر های شخصی و قابل حملی که بتوان آن را در محیط و محل کار جای داد و به راحتی جابجا کرد و وزن آن از 6 پاند بیشتر باشد و دیسپلی آن هم کلفت تر و بزرگتر باشد و در تولید فلت ها و پنل ها اندازه اهمیت زیادی نداشته باشد لپ تاپ می گویند. ناگفته نماند که لپ تاپ ها ساخته شده اند تا جایگزین PC ها بشوند و بروی میز خانه ها بیایند. ولی بطور کلی از این موضوعات که بگذریم فعلا در بازار ایران به کامپیوتر پرتابل هم بنام نوت بوک و هم لپ تاپ اطلاق می شود. بطوریکه لفظ لپ تاپ بیشتر جا افتاده و معمولا به نوت بوک، لپ تاپ میگویند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدجمالی سه‌شنبه 23 آذر 1389 ساعت 07:34 ب.ظ

مرسی ازمطالب جالبتون حال کردم اگه ممکنه راجع به آنتی ویروسهای قابل آبدیت بنویس لطفاً

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد