متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

بر پرده سینما (Social Network)

 

 

  Social Network (شبکه اجتماعی) 

  

کارگردان: دیوید فینچر 

نویسنده: ارون سورکین براساس کتاب غیرداستانی «میلیاردرهای تصادفی» اثر بن مزریک 

بازیگران: جسی آیزنبرگ (مارک زاکربرگ)، رونی مارا (اریکا آلبرایت)، براین بارتر (بیلی اولسن) و ... 

کشور: آمریکا  

 

  

خلاصه داستان:  

 

در یک شب پاییزی سال 2003، مارک زاکربرگ دانش آموز سال اولی دانشگاه هاروارد که نابغه برنامه‌نویسی است، پشت میز رایانه خود می‌نشیند و با اشتیاق تمام کار روی ایده بکری را آغاز می‌کند. آنچه او در خوابگاه دانشجویی خود بنیان می‌گذارد خیلی زود بدل به یک شبکه اجتماعی جهانی می‌شود و انقلابی را در زمینه ارتباطات رقم می‌زند. مارک زاکربرگ طی شش سال 500 میلیون نفر را در این شبکه جهانی دور هم جمع می‌کند و بدل به جوان‌ترین میلیاردر تاریخ می‌گردد. اما موفقیت او منجر به یک سری دردسرها و مشکلات شخصی و قانونی هم می‌شود.  

 

 

حاشیه های فیلم:  

 

جسی آیزنبرگ و اندرو گارفیلد در طول فیلم‌برداری بدل به دوستان خوبی شدند. طبق گفته‌های آیزنبرگ رقابت دراماتیک شخصیت‌های آن‌ها برای هر دو دشوار بوده و آن‌ها را از لحاظ احساسی تحت تأثیر قرار داده است. - جاستین تیمبرلیک تنها بازیگر فیلم است که قبل از راه‌اندازی فیس‌بوک و ساخته شدن این فیلم با شان پارکر واقعی (کسی که در فیلم نقش‌اش را بازی می‌کند) ملاقات کرده بود. آرمی هامر و جاش پنس بعد از تولید فیلم با شخصیت‌های واقعی خود یعنی دوقلوهای وینکلووس ملاقات کردند. این دوقلوها به قدری از بازی هامر و پنس لذت بردند که در چند نوبت از نمایش فیلم حاضر شدند. - پسرعموی جسی آیزنبرگ واقعاً برای شبکه فیس‌بوک کار کرده و ظاهراً از دوستان نزدیک مارک زاکربرگ واقعی است. - چون دیوید فینچر نتوانست دوقلوهای بازیگر مناسبی برای ایفای نقش دوقلوهای هم‌سان کامرون وینکلووس و تایلر وینکلووس پیدا کند، از دو بازیگر متفاوت استفاده کرد؛ آرمی هامر برای نقش کامرون و جاش پنس برای نقش تایلر. از نظر فینچر هامر شباهت زیادی به برادران واقعی داشت، از این‌رو گروه جلوه‌های ویژه تصویر هامر را در حالی که دیالوگ‌های تایلر را می‌گفت گرفتند و آن را روی چهره پنس انداختند. شیوه سنتی تقسیم تصویر (اسپلیت اسکرین) و بازی هامر در دو نقش هم در مواردی مورد استفاده قرار گرفت که دوقلوها باید در یک قاب حضور می‌داشتند. - فصل مستقل افتتاح فیلم که در آن جسی آیزنبرگ و رونی مارا حضور دارند، هشت صفحه فیلم‌نامه را دربرگرفته است و موقع فیلم برداری 99 برداشت از آن صورت گرفت. - دیوید فینچر به قدری از همکاری با رونی مارا خرسند و راضی بود که او را برای نقش مهم لیسبث سالاندر در فیلم بعدی‌اش «دختری با خالکوبی اژدها» انتخاب کرد. این فیلم سال آینده میلادی به نمایش در می‌آید.  

  

 

 

 

نظر منتقدان: 

  

«شبکه اجتماعی» کاملاً مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. در سایت راتن تومیتوز 97 درصد نقدها مثبت است و امتیاز میانگین فیلم براساس 177 نقدی که بر آن نوشته شده 1/9 از 10 است. غالب نظرات بر این است که فیلم «فیلم‌نامه بی‌نقص و کارگردانی درخشان و زیبایی دارد و مملو از بازی‌های خوب و تماشایی است». منتقدان «شبکه اجتماعی» را نمونه و الگویی جاه‌طلبانه و تمام‌عیار از فیلم‌سازی مدرن ارزیابی کرده‌اند. در سایت متاکریتیک 41 نقد فیلم موجود است که امتیاز 95 درصد را برای فیلم در پی داشته و آن را در زمرة ارزشمندترین فیلم‌های نقد شده در این سایت قرار داده است. در مجموع نقدهایی که بر فیلم نوشته شد، خبر از تحسین جهانی آن می‌دهند. نظر برخی از منتقدان برجسته از این قرار است:
راجر ابرت/ شیکاگو سان‌تایمز: فیلم دیوید فینچر به اندازه قهرمان‌اش باهوش، زیرک و فوق‌العاده است.
لو لومنیک/ نیویورک پست: اولین فیلم واقعا بزرگ و فوق‌العاده قرن بیست‌ویکم که از یک رویداد واقعی الهام گرفته است.
میک لاسل/ سن‌فرانسیسکو کرانیکل: چیزی درباره وقایع واقعی منبع فیلم نمی‌دانم و کاری به این موضوع هم ندارم که فیلم چقدر منصفانه یا به‌شدت غیرمنصفانه است. تصویری که فیلم از زاکربرگ ترسیم می‌کند انتقادی شدید اللحن است.
کلادیا پوگ/ یواس‌ای تودی: فیلم عمده موفقیت‌اش را مدیون زوج خلاق فینچر و سورکین است.
پیتر تراورس/ رولینگ استون: شبکه اجتماعی فیلم برگزیده امسال است.
جاستین چنگ/ ورایتی: این فیلم ادامه‌ای است بر گذار مسحورکننده فینچر از یک فیلم‌ساز فوق‌العاده ژانری به مورخی فراموش‌نشدنی که وقایع عصرمان را ثبت می‌کند.
مانولا دارگیس/ نیویورک تایمز: آیزنبرگ وقتی در نقش مارک زاکربرگ مات می‌ماند، شخصیت‌اش به‌گونه‌ای هراس‌انگیز خالی و تهی به نظر می‌رسد. بازی او در این نقش درخشان و فراموش‌نشدنی است.
مایکل فیلیپس/ شیکاگو تریبیون: این فیلم خیلی خیلی خوب است ولی شاهکار نیست.
جی. هوبرمن/ ویلیج ویس: فیلم وقتی نزول می‌کند که وکیل جوان زاکربرگ با او (یا ما) روبه‌رو می‌شود و به کنایه می‌گوید:‌ »تو یه آدم احمق و عوضی نیستی مارک. فقط خیلی زور می‌زنی تا همچین آدمی باشی.»

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد