متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

متولد مهر (دخمه ای برای همدلی)

"خرد" از آن کسی است که بیاندیشد.

پرونده جنجالی شهلا جاهد در یک نگاه

 

 

نگاهی شتابزده به پرونده شهلا جاهد و ابهاماتی که گفته می شود تاکنون درباره آن رفع نشده.

 

  

پرونده جنجالی شهلا جاهد در یک نگاه/جدول

 ابلاغ قانونی اجرای حکم اعدام برای شهلا جاهد، زنی که مدعی است به خاطر عشق به ناصر محمدخانی، قتل همسر وی، لاله سحرخیزان را بر عهده گرفته، سحرگاه چهارشنبه در زندان اوین اعدام می شود. بیش از 8 سال، پرونده این زن در راهروهای اداره آگاهی تهران،شعب جنایی، اجرای احکام و قوه قضاییه در طبقه ها، اتاقها، میزها و دستها چرخید تا نهایتا آخرین برگه این پرونده قرار است با گزارش مامور اجرای حکم اعدام، فردا صبح امضا شود...

 

 

در جدول زیر نگاهی کوتاه به کش و قوس طولانی پرونده شهلا(خدیجه) جاهد دارد.....

 

 

عنوان

تاریخ

شرح جزئیات

قتل

ساعت ۱۰ صبح ۱۷ خرداد ۸۱

جسد لاله سحرخیزان همسر ناصرمحمد خانی از ستارگان دهه ۶۰ فوتبال ایران در خانه شماره ۴۶ خیابان گل نبی میدان کتابی تهران پیدا شد.

تعیین بازپرس ویژه

 

قاضی حسینی کوه کمره‌ای به عنوان اولین فردی که رسیدگی به این پرونده را به عهده گرفت، تعیین شد

بررسی‌هایی که به دستور وی انجام شد نشان داد که مقتول با ۲۷ ضربه چاقو به قتل رسیده است.احتمال داده شد ضاربان دو نفر و یکی از آنها زن و ضارب دیگر مرد بوده است. ضربات به دو شکل مختلف به بدن قربانی (لاله) وارد شده و ضرباتی که تعداد آنها بیشتر بوده است به دو پای وی وضربات کمتر و عمیقی هم به سینه او وارد شده است. در محل حادثه ته سیگارهایی هم پیدا شد که اثر رژ لب روی آنها دیده می‌شد و احتمال در میان بودن پای یک متهم زن در این پرونده را قوت می‌بخشید. هرچند مقداری طلا و جواهرات هم در جریان این جنایت به سرقت رفته بود اما شواهد نشان می‌داد این کار برای منحرف کردن فکر پلیس از انگیزه اصلی قتل صورت گرفته است.

بازداشت اولین و آخرین متهم

۱۷ تیر ۸۱

شهلا (خدیجه) جاهد، همسر صیغه ای ناصر محمدخانی بازداشت شد و گفت 4 سال زندگی نهانی با این مرد داشته. این زن، یک پرستار بود.

بازداشت در دایره ویژه

از 17 تیر 81 تا اسفند 81

متهمه، قتل را انکار کرد و برای تحقیقات بیشتر نزدیک به 11 ماه در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت

تغییر بازپرس پرونده

بهمن 81

قاضی فخرالدین جعفرزاده به جای قاضی قبلی پرونده که به حج رفته بود، تعیین شد و دستور ملاقات متهمه با شوهرش را در حیاط اداره آگاهی تهران صادر کرد.

ملاقات متهمه با محمدخانی

بهار 82

به دستور قاضی، شهلا با شوهرش ملاقات کرد و در زیر باران بهاری قدم زدند. شهلا بعدا در دادگاه گفت: " اصر به من گفت یک ماه دیگر سالمرگ لاله است. اگر تو قتل را گردن نگیری آنها من را بازداشت می‌کنند. او از من خواست به قتل اعتراف کنم تا آبروی او حفظ شود.ناصر به من گفت برای گرفتن رضایت از اولیای دم یعنی دو پسرش و پدر و مادر لاله تمام سعی خود را خواهد کرد. من نمی‌توانستم مردی را که اینقدر عاشق او بودم را این طور خوار ببینم. من فقط به خاطر اینکه ناصر بیشتر از این اذیت نشود به این قتل اعتراف کردم."

اعتراف

بهار 82

اعترافات شهلا: "ناصر با پرسپولیس به آلمان رفته بود و من تصمیم گرفتم از غیبت او استفاده کرده و برای همیشه لاله را از سر راه خودم بردارم. شب حادثه با کلیدی که از خانه ناصر داشتم وارد منزل شده و پشت شوفاژ مخفی شدم. لاله و فرزندانش و دوستش به خانه آمدند. تا صبح پشت شوفاژ ماندم.وقتی فرزندان لاله به مدرسه و دوست او هم از خانه خارج شد لاله روی تخت دراز کشید. من چاقویم را آماده کرده و دستکشم را دست کردم. بعد راکت بدمینتونی برداشته و با دسته آن ضربه‌ای به سرش زدم. لاله با من درگیر شد و من هم با ضربات چاقو آن‌قدر او را زدم تا مرد." شهلا صحنه قتل را هم بازسازی کرد.

انکار پس از اقرار

سال 1383

سه جلسه دادگاه برای شهلا تشکیل داده شد. شهلا در یکی از جلسات گفت: " مه می‌دانند من چقدر در مقابل ناصر شکننده ام؛ من عاشقم، نه قاتل. روز حادثه یکی از دوستان ناصر با من تماس گرفت و گفت در خانه ناصر اتفاقاتی افتاده است.من برای اینکه بدانم چه شده به خانه ناصر رفتم. لاله مرا نمی‌شناخت اما می‌دانست که زنی در زندگی ناصر وجود دارد. تصمیم گرفتم اگر لاله در را باز کرد بگویم به دنبال آرایشگاه می‌گردم و به اشتباه آمده ام. زنگ زدم کسی در را باز نکرد، بالا رفتم، در آپارتمان باز بود، وارد که شدم دیدم جسد لاله غرق در خون روی زمین افتاده است. فقط یک پتو روی او کشیدم و از خانه خارج شدم. از من نپرسید قاتل کیست چون من نمی‌دانم و خودم هم قتل را مرتکب نشده ام."

شکایت، درخواست قصاص و صدور حکم

از 83 تا 84

ناصرمحمد خانی که به آلمان رفته بود از شهلا به دلیل قتل، شکایت کرد و خواستار قصاص شد. دادگاه نیز دفاعیات شهلا و ادعای اعتراف دروغ را نپذیرفت و حکم قصاص با طناب دار صادر شد.

تایید حکم اعدام

از 84 تا 86

بررسیهای مکرر در شعبات کیفری دادگاه های تجدید نظر و دیوانعالی روی پرونده صورت گرفت. این پرونده پرونده سه هزار و 500 صفحه ای، سه بار در دیوان عالی کشور و سه بار در شعبه تشخیص مورد رسیدگی قرار گرفت و از مجموع 27 قاضی رسیدگی کننده به پرونده 20 تن از آنان شهلا را گناهکار دانسته و فقط 7 نفر به برائت این زن رای داده بودند.

لغو حکم اعدام

23 بهمن 86

رئیس وقت قوه قصائیه، محمد هاشمی شاهرودی طی حکمی کم سابقه از حق قانونی خود برای نقض احکام قصاص استفاده کرد و رای صادره در مورد شهلا را خلاف شرع و قانون دانست و لغو و دستور رسیدگی پرونده در شعبه هم عرض را صادر کرد.

دفاعیات وکیل

عبدالصمد خرمشاهی در دفاع از شهلا، به ده مورد ابهام و اشکال در پرونده اشاره کرد

اسفند 1387

ابهامات پرونده از زبان وکیل شهلا: نچه در صحنه قتل کشف شده است نشان می‌دهد اقرارهای شهلا منطبق بر واقعیت نیست. از دوست لاله سحرخیزان که شهلا می‌گوید شب قبل از حادثه پیش مقتول بوده است هیچ بازجویی انجام نشده است. در محل قتل سیگار پیدا شده و با توجه به غیر سیگاری بودن شهلا تحقیقی درباره اینکه این ته سیگارها مال چه کسی بوده است انجام نشده است.شهلا اعتراف کرده که از شب تا صبح پشت شوفاژ مخفی شده و مترصد فرصت مناسب برای ارتکاب قتل بوده است اما با توجه به موقعیت شوفاژ امکان اینکه شخصی بتواند ساعت‌ها بدون سر وصدا پشت آن مخفی شود وجود ندارد. شهلا دارای جثه‌ای ریز است در حالی که لاله زنی تنومند و ورزشکار بوده است به همین خاطر احتمال اینکه شهلا بتواند از پس این زن قوی جثه برآید کم است.از طرفی صاحب سوپر مارکت محل هم گفته روز حادثه زن و مردی را دیده که از خانه لاله خارج شده‌اند ولی در این مورد هم تحقیق درستی صورت نگرفته است.از طرفی شهلا گفته که تحت فشار روانی به این قتل اعتراف کرده است که با توجه به حبس ۱۱ ماهه او در اداره آگاهی بدون به دست آمدن سندی که حاکی ازارتکاب جنایت توسط وی باشد می‌توان به عمق فشار روحی وارده به این زن پی برد. بیشترین دلیل اعتراف به قتل ‏‌قطع نظر از فشارهای فیزیکی و درونی که بر شهلا وارد شده‏ درخواست ناصر محمد خانی از او بوده که به شهلا گفته است که اگر قتل را تو بر گردن بگیری من از زندان آزاد خواهم شد و می‌‏توانم در مراسم سالگرد همسرم حاضر شوم، در غیر اینصورت اعتبار چندین ساله ورزشی ام به باد خواهد رفت.

تایید مجدد حکم اعدام

سال 87 و 88

رای آخرین دادگاه های کیفری و دیوان عالی کشور به محکومیت شهلا و اعدام با طناب دار صادر شد. پرونده جهت استیذان به دفتر رئیس قوه قضائیه ارسال شد.

نامه "یا مرگ یا آزادی"

23 شهریور 89

شهلا در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از وی خواست تکلیفش را روشن کرده و به ۹ سال حبس او با قصاص یا تبرئه پایان دهد. وکیل شهلا گفت: " آخرین باری که روی حکم صادره اعتراض کردیم، این مطلب را عنوان کردیم که ایرادات وارد شده از سوی مشاوران رئیس وقت قوه‌قضائیه در حوزه نظارت قضایی ویژه هرگز برطرف نشده و همچنان معتقدم آن ابهامات باید برطرف شود زیرا در غیر این صورت، وجدان عمومی راضی نخواهد شد. متاسفانه آخرین بار هم که پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع شد، دادگاه نواقص موجود را رفع نکرد."

تلاش برای رضایت

در طول سالهای جریان پرونده خصوصا در 87 و 88

بسیاری از چهره های مطرح و محبوب هنری و فرهنگی از اولیاء دم خواستند رضایت دهند. آنها قبول نکردند. گفته می شود چهره های زیادی از جمله عده‌ای از بازیگران سینما مانند هدیه تهرانی، مریلا زارعی، هما روستا و کارگردانانی مانند جعفر پناهی و دیگر بازیگران و عوامل سینمای ایران با حضور در دادسرای امور جنایی تهران خواستار مذاکره در خصوص پرونده شهلا جاهد شدند، ولی هیچ فایده ای نداشت.

تایید حکم اعدام

16 آبان 89

دفتر رئیس قوه قضائیه وقت-جوادی آملی- به استیذان پاسخ مثبت داد و حکم اعدام را تایید کرد. ک هفته بعد از صدور مجوز اعدام شهلا جاهد توسط بالاترین مقام قضایی ایرا، دادستان تهران  گفت: «با وجود اینکه رئیس قوه قضائیه دستور اجرای این حکم را صادر کرده، این حکم به‌طور شفاهی به دادستانی تنفیذ شده و هنوز به‌شکل رسمی ابلاغ نشده است. در صورت ابلاغ این حکم به دادستانی تهران اجرای این حکم سریعا اجرا خواهد شد.»

تعیین زمان مرگ

8 آذرماه 89

به صورت غیر رسمی اعلام شد زمان اعدام روز دهم آذرماه تعیین شده. وکیل شهلا این خبر را تکذیب کرد.

ابلاغ رسمی حکم

9 آذرماه 89

وکیل شهلا گفت از سوی دادسرای اجرای احکام، به وی حکم اعدام شهلا ابلاغ شده و این حکم روز 10 آذر ماه اجرا خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد